Lunkulansaari - Лункулансаари | ◄◄Sivuston alkuun |
Huippukeksintö - turbiinimylly Lunkulansaaressa n. 1900
Myllyn pohjakerros on neliskulmainen, hirsistä salvettu, miehen
korkuinen. Pyörivän osan keskeltä ulottui alakertaan pystyakseli. Se oli tuettu
pohjalla olevaan isoon kiveen ja siitä on tarvittavia ulosottoja
pärehöylälle ja jauhinkiville. Hammaspyörät oli tehty puusta. Tekijä
Andrei Jevdokimov Uljanoff. |
|||
|
|
||
|
|
Hiivan tsasouna saaren eteläpäässä SA-kuva |
Lunkulan tsasouna saaren pohjoispäässä -kt (=Kari Terho) Lunkulansaaren praasniekkaa eli Bokinpäivää vietettiin 4.7. Bokinpäivä oli kehittynyt varhaisesta bokin uhrikultista lampaanhoidon menestykseksi. Kristilliseksi praasniekaksi kehittyessään bokinpäivä yhdistettin Spuassaan, Jeesukseen, jota "hyvänä paimenena" pidettiin lampaiden suojelijana. Kun lunkulalaiset rakensivat talkootyönä kylään ensimmäisen tsasounan 1820-luvulla kieltäytyi venäläissyntyinen papisto vihkimästä rukoushuonetta Spuassan mukaan - Oletettavasti juuri pakanallisena pidetyn bokiniskennän vuoksi - jolloin kansa suoritti omatoimisesti pyhäkön vihkimisen. (Kilpeläinen 518) Lunkulalaiset eivät halunneet Lunkulan kyläpraasniekkaa ankarasääntöisen spuasanpyhän aikana 6.8. vietettäväksi (paasto). Lisäksi se oli lähellä Bokin päivää. Kansan ja pappien välille syntyi ankaria riitoja, Lunkula jäi kirkon palvelusten ulkopuolelle vuosikymmeniksi. (Sauhke) Vietettiin molempia juhlia. Spuasanpäivää vietetään elokuun 6 päivänä. Se on omistettu Herramme Jeesuksen Kristuksen Taaborin vuorella tapahtuneen kirkastamisen muistoksi. 7.7.1909 kyläkokous päätti pitkän neuvottelun lopputuloksena luopua bokinpäivän vietosta, papisto voitti melkein sadan vuoden ajan kestäneen kiistan. Karjalaissyntyisten pappien tulo v. 1917
jälkeen Salmin seurakunnan virkoihin muodostui Lunkulan kylälle
käännekohdaksi. Heidän tarkoituksenaan oli palauttaa Lunkulan kylä
kirkolliseen vaikutuspiiriin ja palauttaa kyläläiset jälleen kirkon
toiminnalle myötämielisiksi. He alkoivat ilman ennakkoluuloja suorittaa
jumalanpalveluksia Lunkulan pyhätössä tavallisina pyhäpäivinä ja
arvokkaimpina praasniekkapäivinä. Spuasanpäivänä he suorittivat
juhlavimmista juhlavimman juhlajumalanpalveluksen ja herättivät näin eloon
praasniekan kirkollisen merkityksen. Praasniekka syntyi kuin uudelleen, ja
se kehittyi parhaimmillaan keskisuureksi kyläpraasniekaksi.
|
Lunkulansaaren rannat, keskellä Lujasen lato -kt |
Lunkulansaari, V A Mensonen, Aune, Anneli ja Hannu Terho, Mensosen miniä. -kt |
Lunkulansaari, oikealla pengertie -kt |