Nykyistä Lunkulaa  ◄◄ Sivuston alkuun
     Lunkulan pääsivu

 

Datsa Toroin pihassa

Perämaan sillan kansi uusittiin 2010 kesällä. Jo kolmen tai neljän vuoden jälkeen on kantta pitänyt paikkailla kuten näkyy kuvan oikeasta alanurkasta. Kuva on keväällä 2015. Mikähän siinä on vikana kun nykyisillä isännillä sillatkin lahoavat hetkessä?
 
Perämaan silta 2015

Eipä työllä ole siunausta kun rakentaa luvatta toisen maalle. Jo viisi vuotta kehikko on saanut lahota rauhassa.
  

 


Perämaan sillan peruskorjaus kesäkuussa 2010. Keskellä kuvaa Lunkulan rannalla Toroilan ukot menossa kotitilalleen.
 
Tässä ne Toroilan ukot marssivat Dorofejevien kotitilalle, jossa odottaa yllätys. Heidän pihalleen on luvatta pystytetty datsan kehikko!
Datsan pystyttäjä on varmaan oligarkki tai mafioso, hän on saanut aikaan sillan korjauksen ja datsan työmaalle on vedetty sähkölinja. Vain rikkaiden avulla Venäjällä saadaan jotain aikaiseksi. Niinhän se on Suomessakin, meistä köyhistä ei ole paljoa iloa kenellekään.

 

Vielä keskeneräisellä sillalla 2010 oli kova liikenne. Miinalan lehmät tulevat syöntimatkalta Lunkulan saarelta itse, he eivät tarvitse ohjausta. Samoin koirilla on Venäjällä sellainen vapaus jota Suomen koirat voivat vain kadehtia. Tosin vapaudessa elävät lehmät ja koirat ovat laihempia mutta  lehmätpä eivät tarvitse liivejä utareiden kannattelemiseen.

 

 

 

Lunkulan kuvia 2005

Perämaan silta Lunkulasta päin kuvattuna. Nyt silta on hyvässä kunnossa. Karjalassa parannetaan infrastruktuuria koko ajan.

Kuvat LM

Näkymä sillalta pohjoiseen. Kaukana juuri ja juuri erottaa Kasakkalahden rakennukset.
Lunkulansaaren keskipaikkeilla on ollut sovhoosi. Paikalla on vielä asutusta.
Sataman yläpuolella on mielenkiintoinen talo, josta näkyy rakentamisen arkeologiset jäljet:  Alakerta on tehty paikallisesta sahatusta hirrestä, sammalta reilusti välissä. Mutta sitten onkin löytynyt paikkakunnalta kyllästettyjä pyöreitä hirsiä. Samasta paikasta on tietysti löytynyt myös hirsien välissä olleet vuorivillasuikaleet, eipä ole tarvittu sammalta. Ei ole vaikea arvata, että pyöröhirret on tuotu Tulemalta suomalaisten rakentamasta motellista sillan juuresta. Ehkä samaan hankintaan kuului myös rauta-aita. 

Tämä on oiva esimerkki suomalaisten lähialueavusta. Se ei mene hukkaan kuten pahat kielet usein väittävät.

Pöllän satama, josta aikoinaan lautalla pääsi Mantsinsaareen. Sen penkere näkyy oikealla pisimmän pylvään oikealla puolella.  Nykyinen lautta on kuvan keskellä, se on jäänyt kuivalle maalle. Saareen matkaajat joutuvat etsimään venekuljetuksen.
Kalastusalus. Kuivamassa olevien kalojen kohdalla näkyy pengertien pää ja suurjännitepylväs.
Näkymä satamasta pohjoiseen, vasemmalla näkyy Mantsinsaaren pohjoisosa ja oikalla häämöttää Uuksalonpää.
Satamasta etelän suuntaan avautuu Laatokka. Vasemmalla Lunkulaa ja oikealla Mantsinsaarta.

 

  Perämaan silta Miinalasta päin nähtynä vuonna 1991, jolloin rupesi pääsemään Salmiin.