Kotimaisen tukeminen v. 1984 | ◄◄Sivuston alkuun |
Kotimaisten tuotteiden suosimisen puolesta käydään
jatkuvasti kampanjaa, "osta kotimaista, se on kaikki kotiinpäin." Myös
julkinen hallinto pyrkii ohjein ja asetuksin suosimaan kotimaista. Kotimaista kannattaa ja pitää ostaa aina, jos se on halvempaa tai samanhintaista kuin vastaava ulkomainen tuote. Vieläpä jos kotimainen tuote on 5-10 prosenttia kalliimpi, on kansantaloudellisesti edullista ostaa se. Jos kotimainen tuote on selvästi kalliimpi kuin ulkomainen, kannattaa selvitellä tarkemmin kansantaloudellisia vaikutuksia. Seuraavassa kaksi yksinkertaista esimerkkiä. Kotimaisuusasteen merkitys Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa ulkomainen keraaminen laatta maksaa 1 000 mk eräItä ja kotimaisen laatan myyntihinta on 1400 mk erä. Kotimaisen tuotteen ulkomailta tuotavan raaka-aineen ja valmistuksessa käytettävän öljyn arvo on 1100 mk. Kotimaisen työn osuudeksi jää ainoastaan 300 mk. Vapaan kilpailun estyminen Kotimaisen tuotteen valmistaja tietää, millä hinnalla ulkomaista tuotetta tarjotaan kunnalle. Hän tietää myös kotimaisen tuotteen suosimispäätökset. Ohjeissa voidaan esimerkiksi sanoa, että kunnan tulee ostaa kyseinen tuote kotimaiselta valmistajalta, jos sen hinta ei ole kymmentä prosenttia kalliimpi. |
|
vuonna 2004 Kansantaloustutkijat kirjoittivat vuosikymmeniä juttuja miten eri aloilla kotimaisen suosiminen tulee niin ja niin moninkertaisena kansantalouteen takaisin. Oli jopa mainoksia, että jos jokainen suomalainen ostaisi 500 markalla kotimaisia tuotteita aikaisempaa enemmän, niin uusia työpaikkoja syntyisi kymmeniä tuhansia. - Olivatko tällaiset puheet ja Kotimaisuuden Liitto mukaan luettuna valheellista propagandaa? EU:n omissa ohjeissa suositaan EU:ta, pitää ostaa EU:sta vaikka EU-tuote olisi 3% kalliimpi. Siis eurokotimaisen suosiminen on eurokotimaalle edullista! Mikä on EU:n tavoite? Taloudellinen ja sotilaallinen voima
|
|
Juttu jatkuu vielä pitkään! Mutta eipä taida kiinnostaa ketään?
|
|