Olavi Välitalo:
Laatokan puolustajat Karjalaan
Karjalan Kirjapaino Oy 1997
Sivu 198-200
Rahtialus Ilgasta Aunus-laiva
Latvialainen rahtilaiva Ilga ajoi syyskuun 22. noin kello 6 Lunkulansaaren
rantaan, Kuratsaaren patterin edustalle. Laivan latvialainen miehistö, kapteeni
ja kolmetoista miestä oli vanginnut venäläiset merisotilaat kaksi luutnanttia
sekä kuusi matruusia. Rahtilaiva Ilga antautui suomalaisille. Aluksen tehtävänä
oli viedä ammustäydennystä Haapanovan lahdessa olevalle tykkivene Lactalle sekä
muona- ja varustetäydennystä venäläisten Laatokan Puolustuksen Esikunnalle.
Miehistöä kuulusteltaessa kävi ilmi seuraavaa:
-Lastina on 102 mm:n, 100 mm:n, 76 mm:n ja 45 mm:n ammuksia.
-Venäläisillä oli Pähkinälinnassa 122 mm:n kanuunoiden ammuksia. Ne ovat nyt saksalaisten hallussa.
-Venäläisillä on Laatokalla yhdeksän laivaa, joista on kolme 1941 Harnpurissa valmistettuja.
-Kolmessa laivassa on virolainen miehistö. He olisivat halukkaita antautumaan.
Rahtilaiva Ilga siirrettiin kapteeniluutnantti Aarne Karstenin johdossa ja latvialaisen miehistön ohjaamana lasteineen Lunkulasta Lahdenpohjaan.
12. Rannikkoprikaatin päiväkäsky 13/41 :
"Kiitän kapteeni Latikkaa siitä, että hän vihollisen Ilga nimisen aluksen antautumistarkoituksessa lähestyessä Lunkulaan 22.9.-41 piti Mantsin linnakkeella hajallaan olevat eri patterit päättäväisesti käsissään tilanteen epäselvyydestä huolimatta ja täten sai aikaan sen, että Laatokan Puolustuksen haltuun tuli sille tällä hetkellä hyvin tarpeellisnen kuljetusalus. 12. Rannikkoprikaatin komentaja Majuri A. Korvenheimo."
Kuljetuslaiva Ilga on luovutettu 22.9. Laatokan Laivaston käyttöön. Syyskuun
25. Ilga-laivan nimeksi tulee kuljetuslaiva Aunus.
Sotasaaliiksi saadun Ilgan pituus on 40 metriä, leveys 6 metriä ja ruuman korkeus 2,64 metriä. Laiva on tilavuudeltaan 211 brutto rekisteritonnia (600 m3) ja 106 netto rekisteritonnia (300 m3). Kattilan työpaine kehittää 7 ilmakehää ja koneen teho 250 hevosvoimaa. Laivan polttoainekulutus on täydellä vauhdilla 6 tonnia kivihiiltä vuorokaudessa. Alus saavutta 8,5 solmun nopeuden eli 15 kilometriä tunnissa. Kahteen säiliöön mahtuu 15 ja 21 tonnia kivihiiltä.
Rahtilaiva Ilgasta luetteloitiin seuraavat määrät:
Elintarvikkeet
Tuoretta leipää 640 kg
Ruiskorppuja 210 kg
Herneitä 140 kg
Perunoita 550 kg
Kaalia 140 kg
Lihasäilykkeitä 400 rasiaa
Naudanlihaa, tuoretta 150 kg
Sokeria 60 kg
Lisäksi kirjattiin pienempiä määriäjauhoja, ryynejäja vihanneksia.
Varusteita
Paitoja, trikoo 2600 kpl
Alushousuja 220 kpl
Sorrnikkaita, kankaisia 204 paria
Sukkia 100 kpl
Toppatakkeja ja housuja
Ampumatarvikkeita
76 mm:n kranaatti.ptr.sytyttimineen 603 kpl
45 kranaatti.ptr.sytyttimineen 603 kpl
100 mm:n kranaatti.ptr. sytyttimineen 1200 kpl
102 kranaatti. ptr.sytyttimineen 200 kpl
7,62 kiväärin patruunoita 22 000 kpl
Erilaisia hylsyjä 1000 kpl
Sotasaaliina saadut ampumatarvikkeet kuljetettiin AKM:iin varastoitavaksi. Ilgan miinakartan ja vangeilta saatujen tietojen mukaan suoritettiin Laatokalla miinan raivauksia. Miinoja ei löydetty .
Laivan miehistö oli myöhemmin työssä Laatokan Laivaston korjauspajassa.
Hallinnollinen toimisto ryhtyi selvittelemään Ilgan henkilökunnan asemaa.
Laatokan Laivaston päällikkö komentajakapteeni Eino Koponen määräsi
Kuljetuslaiva Aunuksen henkilöstöksi:
Laivan päällikkö Luutnantti P. Hyvönen
I upseeri Aliluutnantti J. Saira
Pursimies Kersantti A. Peiponen
Ylikonemestari Sotilasmestari P. Turunen
Konemestari Pursimies M. Kanninen
Miehistö 3.ja 4. moottorivenekomppaniasta
Kuljetuslaiva Aunus muodostaa oman yksikön, joka on suoraan Laatokan Laivaston Esikunnan alainen. Alus on viipymättä miehitettävä ja saatettava omalla miehistöllä purjehduskuntoon.
4. Moottorivenekomppanian päälliköksi aliluutnantti J. Sairan tilalle
määrätään luutnantti P. Lähde |