Kuvassa latvialainen ILGA-rahtilaiva, joka karkasi Laatokan etelärannalta venäläisiltä  ja purjehti  Lunkulansaarelle antautuakseen suomalaisille.  Laiva laski ankkurinsa Kuratsaaren patterin edustalle 22.9.1941 noin kello 6.  Haapakosken kuvissa laiva on täysissä varusteissa, valkoinen lippu ja Latvian lippu perässä. Tässä kuvassa mastossa vain kuusen karahka, mitähän se tarkoittaa.

-SA-kuva

◄◄Sivuston alkuun
 
    ◄ Sota

 

 Eräänä syyskuun aamuna 1941 purjehtii Lunkulan   rantaan "ILGA" - Latvialainen ryssän   palvelukseen ottama laiva.

 -Kaikki 8 valokuvaa ovat  A. Haapakosken ottamia

 

 Latvian lippu perässä
 
 
  Kokki vaikuttaa tyytyväiseltä, laivapalvelu on päättymässä.
 Kapteenin jännitys on lauennut.
 Ryssän upseerit, vaikuttavat huojentuneilta
 Matruusit

 

 Olavi Välitalo:
Laatokan puolustajat Karjalaan
Karjalan Kirjapaino Oy 1997

Sivu 198-200

Rahtialus Ilgasta Aunus-laiva

Latvialainen rahtilaiva Ilga ajoi syyskuun 22. noin kello 6 Lunkulansaaren rantaan, Kuratsaaren patterin edustalle. Laivan latvialainen miehistö, kapteeni ja kolmetoista miestä oli vanginnut venäläiset merisotilaat kaksi luutnanttia sekä kuusi matruusia. Rahtilaiva Ilga antautui suomalaisille. Aluksen tehtävänä oli viedä ammustäydennystä Haapanovan lahdessa olevalle tykkivene Lactalle sekä muona- ja varustetäydennystä venäläisten Laatokan Puolustuksen Esikunnalle.
       Miehistöä kuulusteltaessa kävi ilmi seuraavaa:
       -Lastina on 102 mm:n, 100 mm:n, 76 mm:n ja 45 mm:n ammuksia.
       -Venäläisillä oli Pähkinälinnassa 122 mm:n kanuunoiden ammuksia. Ne ovat nyt saksalaisten hallussa.
       -Venäläisillä on Laatokalla yhdeksän laivaa, joista on kolme 1941 Harnpurissa valmistettuja.
       -Kolmessa laivassa on virolainen miehistö. He olisivat halukkaita antautumaan.
      Rahtilaiva Ilga siirrettiin kapteeniluutnantti Aarne Karstenin johdossa ja latvialaisen miehistön ohjaamana lasteineen Lunkulasta Lahdenpohjaan.
       12. Rannikkoprikaatin päiväkäsky 13/41 :
       "Kiitän kapteeni Latikkaa siitä, että hän vihollisen Ilga nimisen aluksen antautumistarkoituksessa lähestyessä Lunkulaan 22.9.-41 piti Mantsin linnakkeella hajallaan olevat eri patterit päättäväisesti käsissään tilanteen epäselvyydestä huolimatta ja täten sai aikaan sen, että Laatokan Puolustuksen haltuun tuli sille tällä hetkellä hyvin tarpeellisnen kuljetusalus. 12. Rannikkoprikaatin komentaja Majuri A. Korvenheimo."

 Kuljetuslaiva Ilga on luovutettu 22.9. Laatokan Laivaston käyttöön. Syyskuun 25. Ilga-laivan nimeksi tulee kuljetuslaiva Aunus.
       
Sotasaaliiksi saadun Ilgan pituus on 40 metriä, leveys 6 metriä ja ruuman korkeus 2,64 metriä. Laiva on tilavuudeltaan 211 brutto rekisteritonnia (600 m3) ja 106 netto rekisteritonnia (300 m3). Kattilan työpaine kehittää 7 ilmakehää ja koneen teho 250 hevosvoimaa. Laivan polttoainekulutus on täydellä vauhdilla 6 tonnia kivihiiltä vuorokaudessa. Alus saavutta 8,5 solmun nopeuden eli 15 kilometriä tunnissa. Kahteen säiliöön mahtuu 15 ja 21 tonnia kivihiiltä.
  Rahtilaiva Ilgasta luetteloitiin seuraavat määrät:
 Elintarvikkeet
      
Tuoretta leipää 640 kg
      Ruiskorppuja 210 kg
      Herneitä 140 kg
      Perunoita 550 kg
      Kaalia 140 kg
      Lihasäilykkeitä 400 rasiaa
      Naudanlihaa, tuoretta 150 kg
      Sokeria 60 kg
      Lisäksi kirjattiin pienempiä määriäjauhoja, ryynejäja vihanneksia.
 Varusteita
      Paitoja, trikoo 2600 kpl
      Alushousuja 220 kpl
      Sorrnikkaita, kankaisia 204 paria
      Sukkia 100 kpl
      Toppatakkeja ja housuja
  Ampumatarvikkeita
      
76 mm:n kranaatti.ptr.sytyttimineen 603 kpl
      45 kranaatti.ptr.sytyttimineen 603 kpl
      100 mm:n kranaatti.ptr. sytyttimineen 1200 kpl
      102 kranaatti. ptr.sytyttimineen 200 kpl
     7,62 kiväärin patruunoita 22 000 kpl
     Erilaisia hylsyjä 1000 kpl
     Sotasaaliina saadut ampumatarvikkeet kuljetettiin AKM:iin varastoitavaksi. Ilgan miinakartan ja vangeilta saatujen tietojen mukaan suoritettiin Laatokalla miinan raivauksia. Miinoja ei löydetty .

     Laivan miehistö oli myöhemmin työssä Laatokan Laivaston korjauspajassa. Hallinnollinen toimisto ryhtyi selvittelemään Ilgan henkilökunnan asemaa.
      Laatokan Laivaston päällikkö komentajakapteeni Eino Koponen määräsi
Kuljetuslaiva Aunuksen henkilöstöksi:
      
Laivan päällikkö Luutnantti P. Hyvönen
      I upseeri Aliluutnantti J. Saira
      Pursimies Kersantti A. Peiponen
      Ylikonemestari Sotilasmestari P. Turunen
      Konemestari Pursimies M. Kanninen
      Miehistö 3.ja 4. moottorivenekomppaniasta
      Kuljetuslaiva Aunus muodostaa oman yksikön, joka on suoraan Laatokan Laivaston Esikunnan alainen. Alus on viipymättä miehitettävä ja saatettava omalla miehistöllä purjehduskuntoon.
      4. Moottorivenekomppanian päälliköksi aliluutnantti J. Sairan tilalle määrätään luutnantti P. Lähde