Jaakko Levojev:
|
Levojevien talo Rajakonnussa |
|
Carelia 8/1999 sivut 106-120
Olen vanha karjalainen mies. Takanani on melkein koko päättyvä vuosisata. Elämäntaipaleeni on ollut raskas ja opettavainen, mutta se ei ollut huonompi, vaan jopa parempi kuin monilla maalla asuneilla ikäkumppaneillani. Meidän perheemme selvisi kansalaissodan seurauksista ja valkosuomalaisten maahankarkauksesta, myöhemmin myös talonpoikaistalouksien yhdistämisestä kommuuneiksi ja kolhooseiksi. Vuoden 1937 veriset pyörteet eivät onneksi koskettaneet perhettämme, Jumala varjeli vanhempiani joukkovainojen aikaan. Jäin eloon sodassa. Elin pitkän elämän rakkaan vaimoni kanssa. Nuorena rakastuin häneen kiihkeästi eikä tunne hälvennyt vuosien mittaan. Olen pitänyt työnteosta ja osannut tehdä eri töitä. Mitä muuta mies tarvitsee ollakseen onnellinen? Minulla on kolme aikuista lasta. He kävivät joko ammatti- tai korkeakoulun. Kaikilla heillä on oma perheensä. Lapseni ja lastenlapsen! pitävät minusta hyvää huolta. Nyt elämäni ehtoolla minulla on kerrottavaa ja mietiskeltävää, joten päätin panna paperille näitä muistelmia eletystä ja koetusta.
Aluksi esittelen itseni Olen Jakov Mihailovitš
Levojev. Asun yhäkin Rajakonnun kotikylässäni, joka kuuluu Pitkärannan
piiriin. Alempana kuvattujen tapahtumien aikaan Rajakontu kuului tosin
Aunuksen piiriin. Ennen talvisotaa kylämme rajoittui välittömästi
Suomeen. Rajakonnun ja Suomen välillä oli
s. 106
vain pieni Mansila-joki. Joen toisella
puolella oli samanniminen suomalainen kylä.
Kylämme historia juontaa juurensa hamasta
menneisyydestä. Arkistoasiakirjat kertovat, että 1200—1300-luvulla
esi-isämme perustivat näille maille etuvartioasemia puolustautuakseen
vierasmaalaisten anastajien ryöstöretkiltä. Rajakontu oli myöhemminkin
nimensä vertainen kylä. Kaikki valtionrajaan liittyvä herätti vielä
muutama vuosikymmen sitten taisteluvalmiuden jännittävän tunteen. Näin
oli varsinkin sodan kynnyksellä. Muistan hyvin sen ajan Rajakonnun.
Täällä synnyin ja kasvoin, täältä lähdin sotaan. Tässä maassa lepäävät
esi-isäni. Oma kohtaloni sekä sukumme kohtalo liittyvät erottamattomasti
tähän maahan.
Olen usein ajatellut välittävätkö Karjalan
nykyiset johtajat tällaisten kylien kohtalosta? Karjalaisen kantaväestön
ongelmat ja huolet eivät tunnu kiinnostavan ketään. Paikallinen
piirilehti käsittelee joskus sivumennen entisten suomalaisalueiden
joitakin ongelmia sekä venäläisten ja suomalaisten keskinäissuhteita,
niin meitä karjalaisia ei mainita vahingossakaan edes sanalla.
Karjalaisia asui Rajakonnussa jo vuosisatoja
sitten. Levojev-sukunimi löytyy 1400-luvun maakirjoista. Harvat
säilyneet dokumentit kertovat kuinka paljon koettelemuksia lankesi
muinaisten maanmiesteni osalle. Kuitenkin raskaimmat routa-ajat sai
kokea nykyinen vanhempi polvi. Minäkin kuulun tähän sukupolveen.
Tuntuu siltä ettei maanmiestemme elämä
koskaan ollut rauhallista ja turvattua. Niinpä vuonna 1701 —
varhaisimmista ajoista puhumattakaan — ruotsalaisjoukko yritti tunkeutua
nykyisen Aunuksen piirin alueelle. Rajakonnun etuvartioaseman väki
torjui hyökkäyksen niin rajusti, että vei ruotsalaisilta halun tehdä
sotaretkiä näille maille. Sama aikakirja kertoo voitoista, joita Pietari
Suuren hengenheimolainen kreivi Apraksin saavutti ruotsalaisista meidän
seudullamme. Taisteluja käytiin silloin todennäköisesti myös Rajakonnun
kulmilla.
Kotiseutumme luonto on karu. Ilmasto on
oikukas ja vaihteleva. Maanviljelijän pitää ottaa tämä huomioon.
Talonpojat turvautuivat toiminnoissaan omaan sekä aiempien miespolvien
vuosisatojen mittaan kartuttamaan kokemukseen. Eikä tämä kokemus heitä
pettänyt. Sama koski kalanpyyntiäkin. Laatokka totutti kalastajia oman
luonteensa petolliseen häilyvyyteen, ja heidän oli pakko oppia
sopeutumaan siihen. Kaikesta varovaisuudesta huolimatta miehiä menehtyi
Laatokan vesillä joka vuosi.
Menneinä aikoina Rajakonnun pelloilla
viljeltiin ruista ja ohraa, vehnää ja tattaria, kauraa ja pellavaa.
Kasvatettiin myös lanttua ja porkkanaa, punajuurta ja kaalia. Myöhemmin
1700-luvulla karjalaiset oppivat kasvattamaan perunaa, vielä myöhemmin
kurkkuja. Sisukkaat ja taitavat kalamiehet saivat Laatokasta lohtaja
nieriäistä, siikaa ja muikkua. Kala oli hyvänä lisänä maanviljelijän
ruokapöytään. Laatokan apajat olivat hyvässä maineessa, ne ovat syviä
eikä niissä ole paljon karikkoja.
Vierasmaalaisten ryöstöretket ja virkavallan
sortotoimet häiritsivät vähän väliä karjalaisten työtä ja elämää. Niinpä
vuonna 1907 osa vauraita talonpoikaistalouksia päätti erota
kyläyhteisöstä. Tämä herätti muiden asukkaiden tyytymättömyyttä.
Yhteisöstä eroaminen olisi ilmeisesti häirinnyt kylän talouselämän
toimivuutta. Siksi toukokuussa 1908 kylään saapui äkkiarvaamatta kihla-
s.107
108
eenjäsenelle eikä vain miespuolisille, niin kuin oli
tehty aikaisemmin. Tämä muutos antoi meidänkin perheellemme lisää noin
puolitoista hehtaaria maata.
Leninin kuolinvuonna 1924 suurimmalla osalla
Rajakonnun perheistä oli jo kaksi hevosta eikä hevosettomia ollut enää
ollenkaan. Joka talossa oli vähintään kaksi lehmää. Hyvärotuisia
vetohevosia ostettiin meidän kyläämme Suomesta.
Kylässämme asui erikokoisia perheitä, jotka erosivat
toisistaan myös varallisuusasemaltaan. Isoja perheitä oli kuitenkin
enemmän. Apulaisia varttui joka talossa. Taloudet kehittyivät ja tulivat
toimeen omillaan. Muutamat isännät rakensivat omia myllyjä, pajoja ja
verstaita. Kylästä löytyi oikeita tuhattaitureita. Toiset muurasivat
uuneja, toiset tinasivat ja juottivat astioita, joku teki lasitöitä...
Melkein kaikki talonpojat opettelivat useamman ammatin. Harva mies ei
osannut tehdä itselleen korvoa tai tynnyriä, punoa tuohikesseliä,
nikkaroida haravaa, kirveenvartta tai kelkkaa. Jotkut tekivät itse
huonekalujakin.
Maanviljelyn ja kalanpyynnin ohella melkein kaikki
karjalaiset miehet hankkivat leipänsä metsätöistä. Heti talven tultua
miehiä lähti savotoille. Mäntyä ja kuusta kaadettiin aina
kevätkelirikkoon saakka. Runkoja juonnettiin hevosilla ja pinottiin
tienvarteen. Oksia karsittaessa havuja ei poltettu, vaan niitä
käytettiin kotona karjanrehuna. Oksat kelpasivat sytykkeiksi. Samoin
kuin kotona talonpojat toimivat metsässä kunnon isäntien tavoin. Niihin
aikoihin jätteillekin keksittiin hyödyllistä käyttöä, mutta nykyisin
varattukin puu jää usein leimikolle lahoamaan.
Kelirikon aikana hakattiin koivua polttopuuksi.
Koivupuu antaa tiettävästi eniten lämpöä. Monet emännät väittävätkin
että keitto on tukevampaa ja uuni säilyttää lämpöään kauemmin kun
poltetaan koivua. Hakkuumiehet menivät metsään jalkaisin, he säästivät
hevosiaan toukotöitä varten. Kun ensimmäisiä päiviä ilmestyi pelloille,
aloitettiin lannanajo. Lantaa oli tarpeeksi joka talossa. Havupehkut
olivat hyödyksi: lanta tuli kuohkeaksi kuin turve ja sitä oli helpompi
lastata ja purkaa. Asiantuntijoiden mukaan tällainen lannoite varmisti
hyvän sadon. Välittömästi ennen kyntämistä lanta levitettiin tasaisesti
pitkin peltoa.
Toukotyöt mies kuin mies aloitti omalla tavallaan.
Talonpoika oli itse sekä agronomi että urakoitsija. Hänen piti pitää
mielessä monta eri seikkaa: onko pelto mäellä vai alangossa, millainen
on sää ja mitkä ovat mullan lämpötila ja koostumus. Maanviljelijä
pohjasi siinä esi-isiensä kartuttamaan kokemukseen. Kansanomaiset
ennusmerkit korvasivat hyvinkin nykyisiä tieteellisiä ennusteita. Varmaa
menestystä ne eivät tietenkään taanneet, mutta ovatko nykyisetkään
ennustemenetelmät täysin luotettavia?
Ensimmäisenä kyntöpäivänä pellolle tulivat sekä
vanhat että nuoret. Sitä ennen rukoiltiin Jumalalta suojaa kaikilta
luonnonvahingoiita ja onnettomuuksilta. Kyntäminen ei ollut talonpojalle
pelkästään kovaa työtä, vaan se tuotti iloakin: tekihän hän työtä oman
perheensä hyväksi. Sanoohan sananlaskukin että työstään se mies elää.
Ennen toukotöitä levänneet hevoset vetivät auraa kuin
leikiten. Tuoreen mullan tuoksu piristi maanviljelijän mieltä. Lintujen
iloinen laulu juhlisti kevään tuloa. Aurinko antoi auliisti lämpöään
vielä kylmälle maalle. Pian maasta työntyy esiin ensimmäisiä oraita ja
ennen pitkää koko pelto on vihreänä mattojnna. Kyntäjä ja hänen
apulaisensa eivät tunne toukotöiden aikana väsymystä
s. 109
tai mielen levottomuutta, joka saattaa vallata heidät
talvikaamoksen aikaan. Keväällä maanviljelijä unohtaa tautinsa ja
pahoinvointinsa, ne eivät estä talonpoikaa uurastamasta eloon
heränneellä vainiolla.
Kyntäjä kulkee auran tai aatran perässä eikä huomaa
että hänen hevosensa on jo väsähtänyt. Pitää antaa sen levähtää, pitää
riisua se valjaista ja päästää lähiniitylle nuorta ruohoa nyhtämään tai
antaa sille pari kourallista kauroja. Myös kyntäjän väsyneet kädet
kaipaavat lepoa. Mutta kevätpäivä on pitkä eikä aurinko kiirehdi
laskemaan.
Vihdoin pelto on kynnetty. Nyt on äestyksen vuoro.
Äkeitä tehtiin kuusenoksista. Ne olivat kevyitä ja kestäviä eivätkä
särkyneet kiviin ja mättäisiin. Kun isäntä meinasi kylvää ruista, hän
teki karhilla matalia vakoja. Niihin heitettiin siemeniä ja sama karhi
peitti ne mullalla. Tämä oli toukotöiden viimeinen ja vaativin vaihe.
Luulisi että nyt maanviljelijällä on aikaa levähtää. Eipä ollut. Piti
esimerkiksi korjata kotipihan ja laidunmaiden aita. Harva perhe ei
harrastanut kalanpyyntiä. Laatokka siinsi jo maanittelevasti ja
kevättulva teki tuloaan. Kalamiehet tilkitsivät ja tervasivat veneitään,
saattoivat kuntoon verkkoja ja pyydyksiä. Kun maa oli kuivunut,
isäntäväki siivosi kotipihan ja kylän katua omien rakennustensa luona.
Rajakonnun kylä oli kaksi kilometriä pitkä, muttei missään näkynyt
roskia tai niittämätöntä rikkaruohoa, ei edes takapihoilla.
Sitten heinäntekokin ennätti ajallansa. Viikkoa ennen
sen alkua niittäjät saivat käsilleen pientä lepoa. Ruokapöydässä emäntä
yritti varata heille parhaat palat: eihän heinänteko heikoilta sujunut.
Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta sunnuntaisin ei tehty töitä.
Sunnuntaina tasan puolenpäivän aikaan perhe kokoontui
ruokapöytään. Sunnuntaiateria koostui muutamasta ruokalajista. Ellei
paastottu, keitettiin keittoa lihasta ja kaalista; paaston aikaan
tarjottiin kala- tai hernekeittoa. Pöydässä oli puuroa, lampaanliha- tai
siikapiirakka, joskus nauris- tai lanttukurnikka. Teepöytään tarjottiin
karjalanpiiraita, helteellä teen asemesta oli kaura- tai perunakiisseliä
tai marjakaljaa. Ateriarituaalia noudatettiin tinkimättä. Ennen
ruokapöytään istuutumista jokainen perheenjäsen rukoili ikonin edessä
pirtin isonurkassa. Isäntä asettui omalle paikalleen pöydän päähän ja
vasta tämän jälkeen muut istuutuivat leveille lavitsoille ympäri pöytää.
Emäntä istuutui pöytään viimeisenä. Keittoa lusikoitiin yhteisestä
kulhosta. Jos perhe oli iso, näitä syviä puisia kulhoja oli pöydällä
useampia: yksi neljää viittä syöjää kohti. Isäntä tarttui lusikkaansa
ensimmäisenä, sitten muutkin perheenjäsenet aloittivat aterioinnin.
Vanhemmat opettivat lapsiaan syömään tiputtamatta ruokaa pöydälle,
pitämään leipäpalaa lusikan alla. Jos lapsi yritti sivuuttaa isäänsä,
joku lähellä istuvista vanhemmista perheenjäsenistä näpsäytti häntä
kevyesti otsaan. Lusikat olivat puisia. Vain Japanin ja ensimmäisessä
maailmansodassa olleet vanhat sotamiehet käyttivät joskus
alumiinilusikoita.
Heinänteko oli rankkaa työtä aamuvarhaasta
iltamyöhään, mutta se oli samalla työn juhlaa luonnon helmassa
auringonsäteiden siivilöityessä läpi kukkivan maiseman. Naiset ja tytöt
pukivat ylleen kevyitä vaaleita liivihameita. Tytöt tekivät heinää
useimmiten paljain päin, naiset pitivät värikkäitä pääliinoja ja vain
ikänaiset melkein aina käyttivät mustia myssyjä. Kerrottakoon
jalkineistakin. Miehet käyttivät mielellään pitkävartisia saappaita,
mikä kertoi
s.110
että perheen toimeentulo on hyvä. Naiset panivat
jalkaan niitä jalkineita joita heillä oli. Nuoret tytöt suosivat
kevyempiä ja nätimpiä jalkineita, jotta olisi helpompaa kasata ja pöyhiä
heiniä.
Sodan jälkeen kauniit heinäntekoperinteet alkoivat
unohtua. Tämä tuli näkyvästi esille jo kesällä 1945, kun koko maa oli
voiton huumassa. Tähän vaikutti sekin että Karjalaan oli tullut paljon
muukalaisia. Heitä värvättiin tänne metsätöihin ja heinäntekoon.
Niityillä alkoi kuulua rivosuista kiroilua, pidettiin pitkiä
tupakkataukoja, laiskoteltiin ja juopoteltiin. Paha sai nopeasti
jalansijaa. Huoleton elämä viekoitteli myös kanta-asukkaita. Kyläläiset
oppivat ryyppäämään paitsi juhlana myös arkena, ja ryyppyjä alettiin
ottaa kaikissa kissanristiäisissä keskellä työpäivää. Hetkellisen
hyödyn onkiminen ja etuilu määräsivät yhä enemmän suhtautumisen
työntekoon, vaikka maamiehen elo on kautta aikojen perustunut täysin
toisenlaisiin periaatteisiin.
Heinänteko alkoi meillä kesäkuun lopussa, heti
juhannuksen jälkeen. Tämäkin oli vanha perinne, samoin kuin se että
karja päästettiin laitumille Yrjön päivänä. Aamusta isä ajoi talon
kuistin eteen kaksipyöräiset rattaat ja niihin lastattiin kaikkea, mitä
saattoi niityllä tarvita. Isä istui hevosen selkään ja me lapset
kiipesimme rattaille. Vanhempi väki kulki jalan kolmen neljän kilometrin
matkan niitylle. Ensimmäisenä heinäntekopäivänä äiti jäi kotiin. Toisena
päivänä, kun työ oli päässyt vauhtiin, niitylle tuli koko naisväki
nuorista tytöistä mummoihin. Jos sää oli selkeä, alettiin pöyhiä heinää
ja panna sitä oToille. Aamusta niitettiin kunnes aamukaste kuivui.
Sitten niittäjät söivät aamupalan ja lepäsivät pari tuntia. Mutta naiset
eivät saaneet levähtää koko työpäivänä.
s.111
Kun aurinko oli kuivannut karheet, ne oli käännettävä
nurin. Jos heinää ei ehditty panna suoviin, se jäi yöksi aikoihin ja
tuulettui lisää. Joskus öisen sateen tai runsaan aamukasteen takia
heinät piti levitellä uudestaan. Ne olivat kuitenkin jo kuivuneita eikä
niitä kuivatettu kauan. Heinänteko on aina ollut touhukasta puuhaa,
varsinkin kun sää on meillä oikukas. Siksi kuiva heinä yritettiin
korjata mahdollisimman nopeasti talteen.
Illansuussa naiset palasivat kotiin karjaa hoitamaan.
Muu väki jatkoi heinäntekoa. Niityllä ei keneltäkään mitään kadonnut.
Rajakontu, varsinkin niittymaat, olivat loitompana muista asutuksista
eikä vieraita siellä liikkunut. Vasta talvisodan jälkeen paikkakunnalle
ilmestyi muualta värvättyä ja komennettua väkeä. Heillä oli omat tapansa
ja käsityksensä, eikä lainkaan paremmasta päästä. Kylän elämä alkoi
silmin nähden muuttua.
Asuimme siis muutaman kilometrin päässä Suomen
rajalta. Osa niityistä oli aivan lähellä rajaa. Niinpä perheemme
niittyjä erotti Suomen alueesta vain leveä puro, joten vanhempani saivat
joskus kuulla uutisia Suomessa asuneista sukulaisistamme. Kerran
niityllä ollessamme Suomen puolelta huudettiin: "Kertokaa Levojeville
että Konojevin sisko on kuollut." Hän oli äitini sisko. Tosin näitä
keskusteluja pidettiin salassa rajavartijoilta. Karjalaisia ei rajalla
palvellut. Heihin ei luotettu, koska monilla heistä oli sukulaisia
Suomessa.
Maalla tehtiin töitä ympäri vuoden. Heinäntekoa
seurasi pian sadonkorjuu. Ensin korjattiin viljaa, sitten oli perunan ja
juurikasvien vuoro. Mutta peltoja oli vähän eikä viljaa juuri koskaan
riittänyt uuteen satoon asti. Viljapurnut tyhjenivät usein jo keväällä.
Siksi kylän miehet hakeutuivat peltotöiden jälkeen savotoihin.
Metsätöitä tehtiin kaukana kotoa, noin 120—130
kilometrin päässä, esimerkiksi Hujalan seudulla, joka kuuluu nyt Prääsän
piiriin. Savottareissuun valmistauduttiin perusteellisesti. Viikkoja
ennen lähtöä emännät istuutuivat kutomakoneiden ääreen. He kutoivat
paksua lämmintä villakangasta joka muistutti sotilasmanttelin sarkaa.
Siitä ommeltiin takkeja, housuja ja muita talvitamineita.
Joulukuun puolivälissä, kun metsätiet olivat
jäätyneet kunnolla, isä alkoi koota kamppeitaan. Rekeen köytettiin
kelkka, johon lastattiin rehukauraa, ruokaa, työkaluja ja muuta
savotalla tarvittavaa. Kaiken varalta otettiin mukaan muutama
hevosenkenkä.
Hevonen oli maalaistalon tuki ja turva. Siksi kunnon
isäntä piti siitä hyvää huolta. Kovalla pakkasella hevosenselkä
peitettiin loimella tai vanhalla peitteellä. Vanhoja hevosia käytettiin
vain aputöissä eikä niitä kuormitettu liikaa. Joka talossa oli nuoria
varsoja, joista sai lisätuloja. Varsoja myytiin edullisesti Aunuksen
markkinoilla.
|
|
Kommunismia kyläläisittäin
Neuvostovalta toi mukanaan yksityisomaisuuden
yhteiskunnallistamisen. Kaikki mikä oli syntynyt monen sukupolven työn
tuloksena julistettiin nyt yhteisomaisuudeksi. Lehmät ja hevoset oli
luovutettava yhteiskarjaan.
Täytyy kuitenkin huomauttaa että kolhoosin rinnalle
kylään perustettiin työ
s.112
kommuuni. Puolet kyläläisistä liittyi kolhoosiin ja
muut kommuuniin. Niiden välillä ei ollut suurtakaan eroa. Kommuunissa
maataloustuotteet jaettiin tasan jäsenten kesken. Työnteosta ei pidetty
tarkkaa tilinpitoa. Myöhemmin kuitenkin selvisi ettei väki ollut valmis
kommunismiin, ja työntekoa oli pakko valvoa. Kommuunia kannattivat
pääasiassa ne, joilla ei ollut mitään menetettävää ja jotka toivoivat
hyötyvänsä edes jonkun verran kommuunin kustannuksella. Monet liittyivät
kommuuniin pakosta ja jotkut uteliaisuudesta.
Keskivarakkaita oli kylässä eniten. Kokemuksen
viisastuttamat miehet vastustivat päättäväisesti kommuuniaatteita. Vain
jotkut nuorista yrittivät saada vanhempansa suostumaan muutoksiin: jo
riittää kuhnailla kotipellolla, kun on koittanut yhteisen työn aika.
Agitaattorit väittivät että yhteistalous turvaa kyläläisten toimeentulon
eikä näiden tarvitse enää huolehtia kotikarjastaan ja omasta
taloudestaan. Lapsille järjestetään päivähoitoa, jotta vanhemmilla olisi
enemmän vapaa-aikaa. Muutamat kyläläiset uskoivat näihin puheisiin.
Puheet olivat kauniita, mutta maailmaa kokeneet
ikäihmiset ymmärsivät että yhteistalous johtaa umpikujaan. He eivät
hyväksyneet köyhyyden tasavertaisuutta: toiset paiskivat töitä ja toiset
laiskottelevat, mutta työn tulokset jaetaan tasan. Jokaisella on oma
talous: oma karja, oma talo, omat työvälineet ja pyydykset ja paljon
muutakin. Miten kaikki tämä voidaan muuttaa yhteiseksi? Tätä talonpojat
eivät voineet millään hyväksyä.
Kolhoosi sai alkunsa siitä että julkistettiin päätös
vapaaehtoisesta liittymisestä yhteistalouteen. Siinä selitettiin että
ne, jotka eivät halua kolhoosiin, saavat hoitaa yksityistalouttaan. Pian
selvisi että tämä on valhe. Puolue oli antanut salaisen käskyn:
kollektivointi pitää toteuttaa mitä pikimmin! Valtuutetut ja
agitaattorit häärivät ripeästi kylissä. He kehottivat kilpaa: "Liittykää
kolhoosiin tai kommuuniin! Voimanne ja tulevaisuutenne on yhteisessä
työssä!" Kolhooseja perustettiin keinoja kaihtamatta: suostuteltiin,
seliteltiin, pakotettiin ja uhattiin. Kylästä löytyi omia aktivisteja,
jotka ajoivat kolhoosin asiaa.
Vanhempani löysivät ovelan ulospääsyn: isä ja
vanhempi veli liittyisivät kommuuniin, mutta äiti ja sisko hoitaisivat
yksityistaloutta. Viranomaisilla ei olisi täten nokan koputtamista:
perheenpää on kommuunissa ja osa kotiväestä yksityishommissa.
Kylä jakautui kahteen leiriin. Petrovin talo oli
keskellä kylää. Kaikki talot, jotka seisoivat siitä rajalle päin,
liittyivät kommuuniin. Viteleeseen suuntautunut kylänosa koostui
kolhoosilaisista ja empivistä, jotka odottelivat, mitä jatkossa
tapahtuu.
Kylän avara ja kaunis tsasouna suljettiin. Sisällä
oli kolmirivinen ikonostaasi ja kattoa koristivat maalaukset.
Kirkkopyhinä kellotapulin kolmen kellon sointuisa ääni kuului kauas.
Kiihtyvään uskonnonvastaiseen kampanjaan saatiin mukaan herkkäuskoista
nuorisoa. Nuorisoliittolaiset intoilivat uskontoa ja kirkkoa vastaan.
Neljätoista täyttäneitä hyväksyttiin jumalankieltäjäin seuraan. Tämä
kamppailu ulottui joka taloon: ikoneja ja raamattuja alettiin piilottaa
tai hävittää.
Meidän kommuunimme oli alussa piirin parhaimpia. Tämä
Karjalan ensimmäinen kommuuni oli perustettu vankalle talousperustalle.
Monet perheet, kuten esimerkiksi Gappojevin, Pekkarevin, Averkijevin,
Koskinin ja Levojevin perhe, antoivat kommuuniin koko omaisuutensa:
karjan, työvälineet, siemenet,
s. 113
talousrakennukset ja vapaat asuintilat. Kommuunin
karjaa pidettiin parhaissa avarissa pihoissa.
Kommuuni ei kuitenkaan täyttänyt odotuksia. Tämä
selvisi pian, muttei se jäähdyttänyt intoilijoiden päitä. Entä miten
kävi perheellemme kommuunin aikaan?
Vanha talomme ja muut rakennukset tuhoutuivat tulessa
suomalaisten intervention aikana 1922. Perhe joutui pyytämään tyyssijaa
sukulaisilta. Myöhemmin rakennettiin uusi talo ja ruvettiin järjestämään
uutta elämää, mutta alkoi kollektivointi ja koko taloutemme siirtyi
kommuunin käyttöön. Tosin tämäkin talomme paloi myöhemmin jatkosodan
aikana.
Jaakko Arestov rakensi uutta taloa Honkan tilalle.
Nelihuoneisen talon salvos oli jo valmis, kun kommunardit siirsivät sen
Rajakontuun kerhotaloksi, jossa pidettiin kokouksia ja juhlia.
Kommuuneille ja kolhooseille annettiin symbolisia
nimiä. Niinpä kommuuni ristittiin Ruskoksi. Muistaakseni siihen aikaan
Rajakonnussa ei ollut vielä kommunistisen puolueen jäseniä. Kommuunin
puheenjohtajaksi valittiin Pjotr Averkijev. Hänet teloitettiin ampumalla
vuonna 1937. Kommuunin hallintoon valittiin mm. Aleksei Gappojev, Mihail
Jefimov, Sergei Georgijev ja Osip Luskin. Alussa johtajat tekivät työtä
muiden rinnalla. Myöhemmin aktivisteille alettiin keksimällä keksiä
uusia johtavia virkoja. Niihin nimitettiin usein sivistymättömiä ja
lukutaidottomiakin miehiä. Pian puheenjohtajalla oli apulainen, hänkin
päätoiminen. Kommuuniin keksittiin seuraavat virat: varastonhoitaja,
siemenvarastonhoitaja, eläinlääkäri ja tämän apulainen, karjafarmin
johtaja, kolme neljä prikaatin esimiestä, rakennuspäällikkö,
postinjohtaja, valvoja ja vahti. Nämä ja muut virat olivat päätoimisia.
Kyläneuvostossa, kulutusosuuskunnassa, leipomossa, koulussa ja postissa
oli omat päällikkönsä apulaisineen. Näistä virkailijoista olisi voitu
muodostaa iso maanviljelijäin prikaati. Kaikki he saivat palkkaa joko
rahana tai luontaismaksuna. Mutta tavalliset kommuunin työntekijät ja
heidän lapsensa saivat tyytyä laihaan soppaan ja kurnaaliin
yhteispöydästä. Lihasta, voista ja kermasta ei kohta edes puhuttu.
Alussa kommuunin asioista päätettiin yleisessä
kokouksessa. Kommuunin työntekijöiden mielipiteet otettiin huomioon ja
järkevät ehdotukset saivat kannatusta. Ruskon toiminnasta vastasi
valtuutettu Molodtsov. Kollektivoinnin toteuttajat pyrkivät tuhoamaan
maalaiselämän iänikuiset perusteet, myös kristinuskon. Aikaisemmin
pääsiäisen, joulun, loppiaisen ja muiden kirkonjuhlien aikana
seurakuntalaisten kodeissa vallitsi ihmeellinen tunnelma. Ruskon
pelloilla taas työskenneltiin pyhinäkin.
Kommuunissa järjestettiin lasten päivähoitoa.
Pikkulapsille perustettiin lastenseimi, sitten toinenkin. Ensimmäinen
seimi avattiin Petrovin taloon. Aikaisemmin siinä oli asunut kaksi
köyhää veljestä lapsikatraineen. Talo oli iso ja veljeksillä oli kaksi
huonetta kummallakin. Heidän isänsä köyhyydestään huolimatta kieltäytyi
liittymästä kommuuniin ja kolhoosiin. Hän oli itsepäinen päättäväinen
mies, joka osasi lukea, seurasi lehdistöä ja maailmanmenoa. Hän osasi
arvioida maan ja piirin tapahtumia, oli taitava puuseppä ja kirvesmies.
Uhkauksista huolimatta mies jatkoi yksityisviljelijänä. Tätä
vastahakoisuutta hänelle ei annettu anteeksi. Petrovia syytettiin
joistain synneistä ja koko perhe ajettiin talosta. En enää muista miten
heille poloisille kävi
s. 114
Puolet Merkulovin talosta annettiin toisen
lastenseimen käyttöön. Merkulovin Pavel-poika asui talon toisella
puolella, mutta parin vuoden päästä hän katosi jonnekin. Hän taisi itse
lähteä ikävyyksiä pakoon. He olivat kollektivoinnin ensimmäiset uhrit
kylässämme, vaikka itse asiassa koko maaseutu oli sen uhri.
Alussa päiväkodeissa lapsia vaatetettiin, ruokittiin
ja hoidettiin hyvin. Kylän naisia hakeutui mielellään keittäjän,
lastenhoitajan, kasvattajan ja varastonhoitajan työhön päiväkoteihin. He
eivät kuitenkaan olleet siihen valmiita. Lasten terveydestä ei pidetty
asianmukaista huoltaja lapset alkoivat sairastella usein.
Alussa kommuuni eleli leveästi. Leipää leivottiin
riittämiin, kun viljaa oli vielä tarpeeksi. Päivittäin teurastettiin
lammas tai jopa vasikka. Huomaamatta karja loppui. Jo ensimmäinen
kommuunin korjaama sato oli huonompi kuin yksityisviljelijöillä.
Karjakanta väheni, rehusta oli puutetta. Kommuunin johtajien oli pakko
pyytää apua piirin johdolta. Kommuunille myönnettiin jauhoja, jotka piti
noutaa 40 kilometrin päästä Alavoisesta. Tie oli oikein huonossa
kunnossa. Alavoisessa oli isoja vilja-, jauho- ja ruokavarastoja. Muonaa
tuotiin sinne proomuilla Laatokkaa pitkin.
Äitini ei ollut liittynyt kommuuniin ja minä autoin
häntä kotitaloutemme hoitamisessa. Meidän käyttöömme oli jäänyt yksi
hevonen: yksityistaloudessa ei saanut pitää kuin yhtä hevosta ja yhtä
lehmää perheenjäsenten määrästä riippumatta. Hevosemme nimi oli Vasjka.
Kotitaloutemme ei saanut toimia pitkään. Kerran varhaisaamulla
kotipihaamme syöksyi miliisejä ja aktivisteja, jotka riensivät suoraan
hevostalliin. Juoksimme heidän perässään. Äiti lysähti polvilleen,
huusi, itki ja rukoili, piteli Vasjkasta kiinni ja yritti todistella
anastajille että he käyttäytyvät lain ja omatunnon vastaisesti. Isä
pysytteli syrjässä ja seurasi synkkänä tapahtuvaa. Hänen silmänsä olivat
kosteat, mutta hän oli kommuunin jäsen eikä saanut puuttua asiaan.
Miliisit työnsivät äidin ja minut syrjään ja uhkasivat pistooleilla.
Sillä aikaa intoilevat aktivistit taluttivat Vasjka-hevosemme ulos
pihastamme. Samoin vietiin perheemme vilja. Myöhemmin saimme kuitin,
mutta mitä se hyödytti?
Kerran talvella kuusi nuorisoliittolaista valjasti
Vasjkan ja lähti Aunukseen neuvotteluun. He ajoivat hurjasti 63
kilometrin matkan ja illansuussa palasivat kännipäissään kotiin. Hikinen
hevonen sidottiin aitaan. Myöhään illalla isäni palasi kotiin itkien:
"Mokomat hylkiöt, ovat ajaneet meidän Vasjkamme loppuun!" Seuraavana
päivänä joku samoista nuorisoliittolaisista juoksutti hevosta yhtä
hurjasti Kaukajärvelle. Sinne Vasjka kuolikin.
Vasjkan tarina muistutti kommuunimme kohtaloa. Alussa
kommuunin jäsenet yrittivät tulista vauhtia rakentaa uutta elämää ja
saada irti entisestä niin paljon kuin mahdollista, mutta muiden
kartuttama omaisuus ei kestänytkään pitkään tätä armotonta riistoa ja
tuhlausta ja alkoi pian ehtyä. Valtuutettu Molodtsov ei mahtanut sille
mitään eikä valtion antama tukikaan auttanut. Veroja ihmisiltä ei
silloin perittyjä kaikki elivät kommuunin kustannuksella.
Työsuoritusnormeja ei säädetty ja jokainen sai tehdä työtä oman
mielensä mukaan. Tasanjako ei kannustanut ketään kunnon työntekoon. Kun
tilanne oli käynyt kestämättömäksi, työnjärjestelyä alettiin vähitellen
parantaa. Työntekoon juurrutettiin kilpailua. Nämä uudistukset taisivat
tulla ylhäältä käsin.
s. 115
Alussa kylän nuorisoliittolaiset noudattivat
pukeutumisessa tietynlaista univormukuosia, jota ei tosin kukaan ollut
määrännyt virallisesti. He halusivat kuitenkin erottua muista. Pojat
pitivät avokauluksisia khakipaitoja ja pussihousuja. Kun saappaista oli
puutetta, niiden asemesta oli pakko käyttää kenkiä. Paitoja vyötettiin
nahkavöillä, vyöllä oli joskus tyhjä pistoolikotelo. Pian
nuorisoliittolaisten rivit harvenivat. Monilta vangittiin sukulaisia
eivätkä vangittujen lapset, sisaret ja veljet saaneet kuulua
nuorisoliittoon. Vangitsemiset kohdistuivat varsinkin niihin perheisiin,
joilla oli sukulaisia Suomessa.
Puhdistukset koskettivat myös kommuunin johtoa.
Johtotehtäviin määrättiin muukalaisia ja nimityksistä päätettiin
etukäteen jossain yläportaissa. Juuri samaan aikaan Rajakontuun saapui
Kanadasta muutama suomalainen perhe. Suomalaisten joukossa oli hyviä
asiantuntijoita. Heille annettiin parhaita taloja, usein entisten
isäntien kustannuksella. Niinpä kahdeksanhenkinen Denisovin perhe
joutui luovuttamaan enemmän kuin puolet talostaan uudisasukkaille.
Meidänkin perheemme joutui joksikin aikaa ahtaalle. Valtameren takaa
tulleet suomalaiset toivat mukanaan ulkomaisia työkaluja, kalusteita ja
astioita sekä muotivaatteita. Me kyläläiset näytimme heistä
sivistymättömiltä maalaisjunteilta. Kantaasukkaiden koulutustasoja
elämäntapa erosivat tietenkin eurooppalaisesta, mutta aitokarjalainen
kulttuuri perustui vankkaan perinnepohjaan, jota oli vaalittu ja
rikastettu vuosisatojen saatossa miespolvesta toiseen.
Kommuuni auttoi tulokkaita. Heille jaeltiin
kyläläisiltä riistettyä omaisuutta. Kanta-asukkaat jäivät nyt
rutiköyhiksi, heillä ei ollut edes varaa pitää koiria tai kissoja.
Monilta loppuivat jauhotkin, lihasta ja maidosta ei kannattanut
puhuakaan. Uudisasukkaita nimettiin johtotehtäviin ja heitä muonitettiin
katkoitta.
Siirtolaisia tuli Suomestakin Laatokan jäätä pitkin.
Näillekin uudisasukkaille tarjottiin asuntoja ja työtä. Kantaväestön
asema sen kun huononi. He tekivät raskainta työtä elättääkseen kaikkia
muita. Karjalaiset säilyttivät kuitenkin malttinsa eikä avoimia riitoja
syntynyt. Melkein kaikki siirtolaiset olivat joko kommunisteja tai
liittyivät pian puolueeseen.
Vihdoin kommuuniin alettiin saada koneita ja
kalustoa. Nämä uutuudet herättivät yleistä kiinnostusta. Manelahdelle
siirrettiin moottoriproomu, jolla tuotiin jauhoja ja muonaa Laatokkaa
pitkin Alavoisesta. Kuitenkin proomun moottori meni pian rikki. Se oli
ulkomainen eikä meillä osattu sitä korjata. Proomu jäi rantaan
lahoamaan. Kommuuniin saatiin myös kaksi traktoria. Toinen niistä meni
pian rikki ja toinen seisoi jostain syystä käyttämättä. Myöhemmin sille
keksittiin käyttöä: traktori pyöritti myllyn hihnakäyttöisiä
jauhinkiviä. Tällainen suhtautuminen teknisiin uutuuksiin herätti
kommuunin jäsenissä pettymyksen tunteen.
Kylässä oli vesi- ja tuulimylly. Kumpikin meni
epäkuntoon. Myöhemmin myllyjen isäntä Ivan Larijev purki ne ja ryhtyi
metsästyshommiin. Mies ei liittynyt kommuuniin. Hänellä oli sairas
vaimoja paljon lapsia. Larijev oli älykäs ja aloitekykyinen mies, oikea
työmyyrä. Hän oli itsenäinen ja tuli toimeen omillaan. Vallanpitäjät
eivät pitäneet tällaisista miehistä ja keksivät keinon tuhota hänet.
Kun kommuuni oli lopullisesti kariutunut, päälliköt
alkoivat yhtä innokkaasti ajaa kolhoosin asiaa. Yhteistalous — kolhoosi
— erosi jossain määrin kom-
s.116
muunista. Valtio määräsi jokaiselle kolhoosille
kiinteät tehtävät raha- ja luontaismaksujen osalta. Talonpojat saivat
luvan pitää peräti 25 aaria maata, lehmän ja jonkun verran pienempiä
elukoita. Tosin kotitaloutta verotettiin maan ja karjan määrästä
riippuen.
Vuonna 1929 Pravda-sanomalehdessä julkaistiin
Stalinin kirjoitus, jossa hän arvosteli paikallisviranomaisia
pakkokeinojen käytöstä kolhoosien perustamisessa. Monet uskoivat ja
huokaisivat helpottuneesi!: nyt muka heitä ei enää pakoteta liittymään
yhteistalouteen ja he saavat hoitaa rauhassa omaa talouttaan. Väki alkoi
erota kommuunista ja kolhoosista. Levojev (hän taisi olla meille
kaukaista sukua), Luskin, Pekka Denojev, Lukkojev ja eräät muut
ryhtyivät heti yksityisviljelijöiksi. He joutuivat hankkimaan uusia
hevosia ja heidän käyttöönsä annettiin huonoja soistuneita kivikkoisia
pelto- ja niittymaita kaukaa kylästä.
Kollektivoinnin aikana talonpojisto oli suurin luokka
Venäjällä. Mutta vankat ja vauraat yksityisviljelijät eivät sopeutuneet
uuteen yhteiskuntajärjestelmään. Tämä tajuttiin Kremlissä hyvin. Stalin
pyrki siihen, että vilja olisi valtion varastoissa eikä viljelijöiden
viljapurnuissa, jotta he eivät pystyisi vaikuttamaan
hinnanmuodostukseen.
Vilja- ja muut elintarvikeverot lisääntyivät vuosi
vuodelta. Niiden suorittamisen jälkeen talonpoikien aitat tyhjenivät
tyystin. Siksi monet kommuunista eronneet miehet eivät tahtoneet
kolhoosiin vaan halusivat jatkaa yksityisviljelijöinä. He toivoivat
että heidät jätetään rauhaan. Eipä jätetty.
Yksityisviljelijän asema muuttui vaaralliseksi.
Viranomaiset saattoivat syyttää heitä mistä synneistä tahansa.
Kyläläiset alkoivat jättää liittymishakemuksia kolhoosiin, mutta nyt
sinne ei kaikkia hyväksyttykään. Syynä lienee ollut se että lähestyvien
vainojen uhrit oli jo määrätty. Niinpä minun kaveriltani Vasja
Gappojevilta vangittiin isä ja vanhempi veli, jotka olivat vastustaneet
aktiivisesti kolhoosia ja kehottaneet naapureitaan olemaan liittymättä
siihen. Kaksitoistavuotias Vasja oli vanhin viidestä lapsesta, jotka
jäivät heidän äitinsä huostaan. Gappojeveilla ei ollut kotikarjaa ja he
olivat nyt rutiköyhiä. Kotona ei ollut usein leivänkannikkaakaan.
Vasjalla ei ollut talvitamineita koulunkäyntiä varten. Joskus hän juoksi
kouluun sukkasillaan, vaikka sinne oli matkaa enemmän kuin kilometri.
Kun Vasja oli vähäsen varttunut, hän onnistui
hankkimaan metsästyspyssyn. Hän ei metsästänyt huvin vuoksi, vaan
yritti hankkia jotain saalista perheen ruokapöytään. Syksyllä '40 Vasja
kutsuttiin sotaväkeen ja hän kaatui jatkosodassa.
Kolhoosissa tapahtui vähitellen muutoksia. Sen
puheenjohtajaksi määrättiin suomalainen sukunimeltään Lahti.
Rakennettiin sikala. Lasten päivähoito toimi samoin kuin kommuunissakin.
Koulun yhteyteen perustettiin koulukoti, jossa asui lähikylistä kotoisin
olevia oppilaita. Sepän, Rajaselän, Haapasaaren, Kallen ja muiden
lähiasutusten asukkaita siirrettiin Rajakontuun. Näin aloiteltiin pikku
kylien lakkauttaminen.
Alkoi ilmetä vainoja. Kolhoosia vastustaneita
talonpoikia vangittiin ja lähetettiin Solovetskin vankileireihin. Jotkut
saivat kärsiä kanteluista. Syynä kantelemiseen oli usein kateus tai
vanhat riidat. Tämä kylvi kyläläisten mieleen pelkoa ja epäluuloja.
Koitti levoton aika, varsinkin kun elimme rajan tuntu-
s. 117
massa. Jotkut harjoittivat salakuljetusta, jotkut
yrittivät loikata rajan yli. Sukulaiset saivat maksaa heidän tekonsa Solovetskin reissulla.
, Vainokoneisto lisäsi vauhtiaan. Kerran Kavainossa
paloi kivinen talo, jossa oli peräti 16 hevosta ja puusepänverstas.
Rajakonnussa paloi saha. Kumpikin tulipalo oli syttynyt vahingosta eikä
johtunut tihutyöstä, mutta valppaat turvallisuusmiehet alkoivat heti
vangita syyttömiä ihmisiä.
Kolhoosille ja yksityisviljelijöille — oli vielä
sellaisiakin — määrättiin puunkorjuutehtäviä. Niiden laiminlyönti tiesi
ikävyyksiä. Hevosettomia vapautettiin puunajosta, mutta heidän piti
kaataa enemmän puuta. Puita kaadettiin jännesahalla. Työtehtävän
täyttämättä jättämisestä voitiin määrätä pakkotöihin ja jopa karkottaa
kylästä, joten miesten oli pakko tehdä töitä hevosiaan säälimättä. Jopa
voimakkaita hyviä rotuhevosia kuoli ylirasitukseen isäntien nähden
metsässä tai kotipihassa. Tällaista barbaarimaista raakuutta ei nähty
koskaan aikaisemmin karjalaiskylissä. Talonpojat purnasivat itsekseen,
muttei kukaan uskaltanut esittää tyytymättömyyttään kokouksessa ääneen.
Jokainen tiesi mihin se johtaisi.
Koulussa kolhoosilaisten lapsille annettiin
aamiaiseksi perunaa kasvisöljyn kanssa. Yksityisviljelijöiden lapset
katselivat syrjästä, miten nämä söivät. Koulussa ja sen ulkopuolella
kiinnitettiin suurta huomiota nuorten ja teini-ikäisten
sotavalmennukseen. Tämä kiinnosti nuoria. He oppivat mielellään
käyttämään kivääriä ja konekivääriä, pukemaan ja riisumaan kaasunaamaria
ja harjoittelivat lähitaistelua. Pienoiskivääriammunta oli varsin
suosittua. Vapaapäivinä järjestettiin harjoituksia, joihin osallistui
usein paljon aikuisiakin. Näissä leikeissä jakauduttiin perinteisesti
punaisiin ja valkoisiin, ja voitto oli aina punaisten. Talvisin
harjoituksissa hiihdettiin. Asevoimien tukiyhdistyksen puheenjohtajana
toimi suomalainen mies sukunimeltään Hirsivaara. Kun hänet vangittiin
1934 (myöhemmin vangittiin melkein kaikki suomalaiset), yhdistystä johti
kommunisti Ignatjev, joka ei puhunut kunnolla venäjää eikä karjalaakaan.
Hänen toimiessaan johtajana seuran vähäinen omaisuus tuhlattiin ja
varastettiin.
Rajakontulaisia alettiin hyväksyä
kommunistipuolueeseen. Ensimmäiset kommunistit — Ignatjev, Pavel
Mihailov, Ilja Vokulajev — olivat kylän köyhälistöä. Kyläneuvoston
puheenjohtaja vaihtui tuon tuostakin. Kaikki he olivat muualta
komennettuja.
Kone- ja traktoriasema perustettiin Viteleeseen 1934.
Sen oli määrä palvella kolhooseja, myös meidän talouttamme. Muutama
nuori mies lähetettiin meiltä Aunukseen konemieskursseille. Heidätkin
valittiin köyhimmästä ja huono-onnisimmasta eikä lainkaan älykkäämmästä
päästä. Tulokset olivat sen mukaisia. Eräät kurssilaisista eivät
osanneet erottaa mutteria aluslaatasta eivätkä oppineet edes
käynnistämään traktoria.
Keväällä Viteleestä lähetettiin meille muutama
traktori toukotöihin. Siinä selvisi ettei joka kone kelpaa meikäläisille
pelloille. Sukupolvesta toiseen muokatut pellot kelpasivat kyllä
hevoskäyttöiseen kyntämiseen, mutta isot vierinkivet ja lukuisat
kivijonot häiritsivät koneita, jotka menivät usein rikki. Päteviä
koneseppiä ei kylästämme löytynyt ja avuttomat likaiset konekuskit
tutkivat päivät pitkät tärkeännäköisinä koneenosia tietämättä usein edes
niiden tarkoitusta. Kaiken lisäksi koneiden telaketjut vahingoittivat
ojia ja pellot vesittyivät.
s.118
Karjakanta väheni. Hevosten määräkin pieneni, koska
johtajat liittivät toiveensa koneisiin. Lantaakin saatiin nyt
lannoitteeksi vähemmän. Talvisin alettiin ajaa pelloille turvetta. Tämä
oli naisten työtä, sillä miespuolisista työntekijöistä oli jo puutetta.
Peltojen satoisuus väheni, varsinkin viljan osalta. Kun vähimmäissato
oli aikaisemmin ollut yksityistalouksissa noin 1200—1400 kiloa
hehtaarilta, niin nyt sato väheni 800—1000 kiloon. Mutta suunnitelmia
määrättiin ylhäältä käsin entisistä tuloksista lähtien. Suunnitelman
täyttämiseksi pelloille ajettiin kaikki hevoset, komennettiin kaikki
koululais- ja naisväki. Suunnitelma-sana oli kuin taikaloitsu,
suunnitelmantäyttämisraportti oli tärkeämpi kuin itse työtulos.
Tärkeintä oli osata ilmoittaa kunnolla suunnitelman täyttämisestä.
Eri johtajia ja tarkastajia kävi Rajakonnussa
Aunuksesta ja Petroskoistakin, varsinkin toukotöiden ja sadonkorjuun
aikaan. Joillakin johtajilla oli oma autonsa komennusmatkoja varten.
Melkein kaikki tarkastajat muistivat poiketa varastossa, jota komenteli
eräs Paskov. Sieltä he saivat elintarvikkeita joko ilmaiseksi tai
halpaan hintaan. Rajakonnussa kävi myös korkeavirkaisia johtajia, kuten
Gylling, Rovio ja Averkijev. Meidän maanmiehemme Averkijev oli silloin
Karjalan toimeenpanevan komitean sihteeri. Hän oli merkittävä vaikuttaja
ja hänen käyntinsä liittyivät aina jonkinlaisiin uudistuksiin. Myöhemmin
hänestä tuli terveydenhoidon kansankomissaari. Joukkovainojen aikana
keväällä 1937 Averkijev sai kutsun Moskovaan. Hän taisi vaistota pahaa,
joi kovasti junamatkan aikana ja hirttäytyi vaunun vessassa.
Puutteellisuuksista huolimatta kolhoosi oli silti
kommuunia tehokkaampi ja sillä oli tiettyjä kehittymisedellytyksiä.
Kolhoosi vaurastui vähitellen. Ennen sotaa meillä oli kaksi puolentoista
tonnin kuorma-autoa. Kuljettajana toimi talvisodan invalidi Mihail
Petrov. Hän suoriutui työstään hyvin. Autot olivat hyvänä apuna työssä,
mutta ne eivät voineet korvata täysin hevosia, joita oli kolhoosin
tallissa parisenkymmentä. Työtä riitti hevosillekin.
Kylässämme toimivat kerhotaloja kirjasto. Varttuva
polvi oli lukutaitoinen. Meillä oli kylässä oma radiokeskus.
Rakennettiin uusi avara kauppa josta sai erilaista tavaraa. Nyt ei enää
tarvinnut ajaa ostoksille Aunukseen. Omassa leipomossa leivottiin
maukasta leipää. Kolhoosi rakensi myös lisää tuotantotiloja ja teki
maanparannustöitä. Teitäkin rakennettiin, tosin vähän ja hitaasti.
Rajan läheisyys leimasi Rajakonnun seudun elämää.
Muistan useita rajan-rikkomistapauksia. Niinpä suurperheen isä Stepan
Kolesov katosi kerran rajan taakse. Hän oli todennäköisesti vain
eksynyt, koska palasi pian kotiin. Mutta mies julistettiin loikkariksi,
haastettiin oikeuteen ja tuomittiin ammuttavaksi. Toisin kävi eräälle
Vasjukoville. Hän oli pienyrittäjä, myi lihaa, kalaa ja muitakin
elintarvikkeita. Kerran hän katosi kylästä jopa vuoden ajaksi, sitten
palasi äkkiä ja onnistui viemään Suomeen koko perheensä. Kuinka
tällainen oli mahdollista? Kanta-asukkaat tunsivat salaiset metsäpolut
paremmin kuin rajavartiolaiset, ja tämä saattoi auttaa Vasjukoviakin.
Eikä hänen tapauksensa ollut mikään poikkeus. Myös Vasili Pekkarev
karkasi Suomeen puoli vuotta ennen talvisodan alkua, mutta suomalaiset
pidättivät hänet ja luovuttivat meikäläisille rajavartiolaisille.
Pekkarevin kohtalo oli traaginen. Muiden pelottamiseksi hänet saatettiin
kylän halki kädet sidottuina, tuomittiin petturuudesta ja teloitettiin
s. 119
Suomalaisiakin kävi joskus meidän puolella saadakseen
tietoa jostain asioista tai muuten vain huvin vuoksi. Eräät perheet
suojelivat ja auttoivat tällaisia vieraita hyvän maksun edestä. Olen
omin silmin nähnyt näin tapahtuneen. Ihmiset eivät ilmiantaneet toisiaan
ja tällainen kanssakäyminen pidettiin tiukasti salassa. Riski oli suuri
ja rangaistukset ankaria — vähintään kymmenen vuotta vankeutta.
Karjakin saattoi ylittää rajan. Elukat palautettiin
kotiin ja niiden isännät saivat rajavartioiaisilta kunnon löylytyksen.
Nämä väittivät että tällaisissa tapauksissa neuvostovaltio joutuu
maksamaan Suomelle kultasakkoja. En tiedä onko tämä totta, mutta näin he
pelottelivat.
Erikoista oli sekin että aikuisilla piti olla aina
passi mukana. Eihän sisämaassa kolhoosilaisille edes annettu passeja.
Passin hukkaaminen tiesi paljon ikävyyksiä. Kun passi unohtui kotiin,
rajavartioiaiset saattoivat pidättää sen huonomuistisen omistajan, viedä
hänet rajavartioasemalle ja pitää arestissa kunnes henkilöllisyys
selvitetään. Rajaseudun liikkumisrajoituksista oli riesaa varsinkin
erämiehille. Metsästäjän piti pysytellä tiukasti määrätyn alueen sisällä
ja hankkia erikoislupa siirtyäkseen toiselle alueelle.
Näin rajakontulaiset saivat aina muistaa asuvansa
valtionrajan lähellä.
Suomentanut Armas Masin
Jatkuu seuraavassa numerossa s. 220 |