Mantsin rannalla
VALTO A. PEIPONEN, HELSINKI, SYNT. 1931 SALMI Kirjasta: Kaipaus Karjalaan Matkoja kotiseudulle, SKS 2010. |
◄ Mantsinsaaren sivulle |
Ensimmäinen retki 1990
Halu päästä
tutustumaan synnyinsaareeni kasvoi
Valamon käynnin (1988) jälkeen. Matka toteutui heinäkuussa 1990. Silloin
meitä innokkaita Mantsin saarelaisia oli kertynyt niin paljon, että
täytimme yhden linja-auton. Siihen aikaan matka oli monivaiheinen. Ensin
menimme suomalaisella bussilla Leningradiin ja sieltä yöjunalla
Petroskoihin. Jo junamatka oli erikoinen, sillä makuuvaunu oli täynnä
kaksikerroksisia sänkyjä poikittain vaunun pituussuuntaan nähden ja
miehet ja naiset olivat samassa makuuvaunussa. Meillä oli kyllä
varattuna ensimmäisen luokan makuuvaunu, mutta sen saivat amerikkalaiset
turistit. Juna pysähteli asemilla ja uusia matkustajia, miehiä ja
naisia, kömpi riisuutumaan sänkyihin. Varsinkin naisten oli hankala
vaihtaa yövaatteet, kun ympärillä oli monia silmäpareja.
Petroskoisssa yövyimme hotelli Pohjolassa ja jatkoimme matkaa
venäläisellä Inturistin bussilla Salmiin. Matkalla pysähdyimme
ainakin Rajakonnussa ja kävimme ihailemassa Laatokan hiekkarantoja
ja pesemässä sen vedellä
kasvojamme. Salmissa meitä oli vastassa livvin kieltä puhuvia
virkailijoita, jotka ystävällisesti toivottivat meidät
tervetulleiksi ja kertoivat suomalaisia turisteja käyvän siellä
paljon. Kun totesimme, että sittenhän te saatte tuloja, sovhoosin
sihteeri sanoi: "Moskova ottaa tuloista 80 prosenttia, Petroskoi 20,
a myö juamma loput."
Osa
matkalaisista yöpyi Salmissa, osa Pitkärannassa. Minä ja vaimoni
yövyimme Pitkärannassa inkeriläisen eläkeläispariskunnan siistissä
kerrostaloasunnossa. Seuraavana päivänä lähdimme pyrkimään
Mantsinsaareen. Miinalajoen ylittävä silta oli sen verran heikko,
että vaihdoimme pienempään bussiin. Saavuimme Lunkulansaaren
rantaan, mistä oli lossiyhteys Mantsinsaaren laivalaiturin
päähän. Lossinkuljettajan vaimo tuli sanomaan, että lossinkuljetta
ja on sairas, eikä voi tulla meitä viemään. Kun tähän asti oli
päästy ja Mantsi
edessä, ryhmä päätri, ettemme jää tähän. Keräsimme rahaa yhteensä noin sata markkaa ja joku vei ne lossivahdin taloon. Niinpä sieltä käveli lossivahti tervehtyneenä mitään puhumatta ja lautta vei meidät kotisaareemme.
Ensimmäisenä kokoonnuimme
hautausmaalle, joka on lähellä laiturirantaa ja pidimme siellä
panihidan eli muistopalveluksen vainajien muistolle. Hautausmaa
oli säilynyt suhteellisen hyvin, sillä venäläiset olivat
käyttäneet
sitä myös hautausmaana. Monet etsivat isovanhempien tai
vanhempien hautapaikkoja. Pikkuserkkuni muisti tarkkaan äitinsä
haudan ja löysimme sen heinien keskeltä. Hautakivi oli kaadettu
nurin, mutta puukankien avulla saimme sen nostettua pystyyn, ja
kivestä paljastui kultaisin kirjaimin graniittiin hakattuna
hänen äitinsä etu- ja sukunimi syntymä- ja kuolinaikoineen. Hetki
oli koskettava.
Varsinaisen järkytyksen
koimme, kun osoittautui, että saari oli asumaton ja talot
hävitetty tai viety muualle. Saari toimi Salmin sovhoosin
karjatilana, ja satoja lehmiä liikkui pelloilla. Hajaannuimme
pienempiin ryhmiin ja lähdimme etsimään kukin entisten
kotitalojemme paikkoja. Meidän ryhmämme suuntasi kulkunsa
Peltoisiin, missä minunkin isäni talo oli. Kotitalostani oli
jäljellä vain sementtiportaat, uunista ja savupiipusta kasa
kiviä ja tiilenpalasia. Saunarakennus oli poissa ja pihapiirin
ulkorakennus, joka sisälsi tallin, navetan, rehuvaraston, aitan
ja puuvajan oli lyyhistyneenä paikallaan. Vanhempani omistivat
vuonna 1930 valmistuneen talon lisäksi 10 ha sileää peltoa,
entistä Laatokan pohjaa ennen Nevan puhkeamista. Seison puoli
kilometriä pitkien peltosarkojen päässä omalla maalla, mutta
vieraassa maassa. Käyn vielä katsomassa Ojajokea, jonka
suupuolella kävimme lapsena uimassa. Sillalta katsottuna
ruskeavetinen Ojajoki on miltei umpeenkasvanut.
Kävelemme takaisin
kirkonmäelle. Mäki on madaltunut silmissä, nuorena ollessani se
oli korkea, kun suksilla laskettelin sen rinteitä. Laskiaisena
toivotimme pitkiä pellavia laskiessamme maantietä pitkin
Suonkylään päin
korjareellä. Mäen päällä ollut puukirkko toimi talvisodassa
patterin tulenjohtoasemana ja se paloi venäläisten tulituksessa.
Tornissa olleelle puhelinmiehille
tuli niin kiire poistua paikalta, etteivät he huomanneet ottaa
puhelinta mukaansa ja saivat nuhteita esimieheltä. Ala- ja
yläkoulurakennukset seisoivat vielä mäellä kaikki ikkunat
rikottuina ja peltikatot ruosteessa. Kävin sisällä
luokkahuoneessa, missä 1938 olin aloittanut koulutieni. Muistan
vielä sen päivän, kun aurinko paistoi kevättalvella
lämmittävästi sisälle ja me lauloimme:
"Talitintti maaliskuussa mietti näin mielessään."
Kävelimme vielä
Peiposen kylään tietä, joka oli ennen talvisotaa
päällystetty punaruskealla rapakivisoralla. Nyt tie tuskin
erottui, oli märkä ja liejuinen. Mutta kannatti käydä, sillä
Peiposenrannasta, jota myös Jetsunrannaksi sanottiin,
avautui rannaton näkymä Laatokalle. Kauniilla säällä
olisivat Valamon saaret ja kirkko kohonneet kangastuksena
taivaalle, mutta nyt niitä ei näkynyt, koska oli pilvinen ja
tihkusateinen heinäkuun päivä. Uimme kuitenkin Laatokan
viileässä vedessä.
Hernekeitto valmistumassa Mantsinsaaren Löpönlahdella 1991. Kuvaaja Ali Peiponen. |
Kun jälleen kaikki matkalaiset
kokoontuivat lossimatkan jälkeen linja-autolle, alkoi vaikutelmien
purku. Syvä pettymys valtasi kaikkien mielet. Meidän kukoistava
saaremme oli asumaton ja hylätty. Heräsi ajatus, että Mantsista on
tehtävä kirja, jossa kerrotaan jälkimaailmalle, miten paljon
asukkaita ja taloja siellä oli ollut ja miten ihmiset siellä elivät
ennen sotia. Vilkkaan keskustelun jälkeen perustettiin
linja-automatkalla toimikunta, jonka vetäjäksi valittiin tämän
kirjoittaja. Kotiin palattuamme toimikunta kokoontui ja ryhtyi
hankkimaan lisää kirjoittajia. Seitsemän vuoden työn tuloksena
ilmestyi kesällä 1997 kirja "Laatokan Mantsi, härkäuhrin saari".
Kirjoittajina oli 10 henkilöä, joista yhdeksän on Mantsinsaaressa
syntyneitä.
Viikko Mantsissa 1991
Jo seuraavana kesänä 1991
matkasimme ystäväni kanssa saareen uudelleen tarkoituksena asua
siellä juhannuksen ympärillä oleva viikko. Matka toteutui siten,
että pyysin Salmin sovhoosin johtajaa lähettämään meille kutsun
saapua tutustumaan entiseen kotiseutuumme. Kutsu saapui ja lähdimme
henkilöautollani polkupyörät auton katolla Helsingistä Niiralaan.
Auto jäi Niiralan asema-alueelle. Iisalmesta Petroskoihin
liikennöivä postiauto vei meidät ja polkupyörät Sortavalan kautta
Salmiin, missä yövyimme Viktor Ivanovin
kotona. Polkupyörät hän vei yöksi lukittuun kellarikomeroon.
Tuomisten jälkeen ilta sujui rattoisasti iltapalan ja kovan teen
merkeissä. Seuraavana aamuna Viktor vei meidät autolla
Mantsinsaareen menevälle lossille ja edelleen autolla lukkarin ja
postin taloon, jossa asui yksin Mantsinsaaren entisen
kalastusprikaatin päällikkö. Saimme käyttöömme oman huoneen ja
oikeuden käyttää puuhellaa, kun valmistimme päivän lämpimän aterian.
Pyöräilimme päivittäin saaren
päästä päähän. Saaren pohjoispäässä Leppäniemessä oli Siirakon
matala rautarakenteinen majakka, jonka torniin kiipesimme
rautatikkaita pitkin ja ihailimme sieltä avautuvia näkymiä
Laatokalle. Siirakon majakka ei ole ollut vuosiin toiminnassa. Sitä
vastoin saaren eteläpäässä sijaitseva Heinäluodon suuri majakka on
edelleen toimiva. Sitä katsomaan menimme pyörillä Oritselän ja
Työmpäisten kylien kautta saaren itäpuolta pitkin Mielahanniemeen,
josta näkyi Harjusaari, mutta ei vielä Heinäluodon majakka. Sehän
sijaitsee erillisellä luodolla, joten sinne ei voinut päästä ilman
venettä. Löpöinlahden hiekkarannalla oli lähellä vesirajaa puinen
pöytä ja kaksi penkkiä. Siinä levähdimme ja valmistimme
retkikeittimellä purkkihernekeiton, jota terästimme
savukinkkupaloilla ja sipulilla. Tästä syntyi uusi ruokalaji,
"Mantsinsaaren hernekeitto" jota vuosien varrella olen silloin
tällöin tehnyt kotona. Kävimme vielä patterin sijaintipaikalla,
missä olivat olleet Mantsin kuuluisat kaksi tykkiä, nyt tosin vain
sementtiset tykkikuopat.
Paluumatkalla halusin nähdä ukin (djiedi) ja mummin (baba)
kotitalon rauniot Peiposenkylässä. Ajoin polkupyörällä
metsäpolkuja pitkin välillä pyörää kantaen. Lähellä
Peiposenrantaa pelästyin kamalasti, kun metsässä oli miesryhmä
nuotion äärellä, ilmeisesti kalastajia, keittämässä ruokaa.
Miehet olisivat tarjonneet minullekin kalakeittoa, mutta
venäjänkieltä osaamattomana en uskaltanut jäädä, vaan jatkoin
matkaa pyörää kantaen.
Pääsy Raitasareen oli hankalaa, sillä saaren ja mantereen
välinen kannas kasvoi tiheää paju- ja koivuviidakkoa.
Majapaikkamme sijaitsi kirkkomäen alapuolella. Mäellä kasvoi
runsaasti tuuheita katajia. Muistan niissä pesineen jonain
1930-luvun vuonna muutamia hemppopareja, joiden taidokkaasti
rakennetut pesät ihastuttivat ja ihmetyttivät lapsen mieltä.
Katajat olivat vielä paikalla, mutta hempoista ei ollut
merkkejä. Sitä vastoin Suonkylän pelloilta kuului ruisrääkän
karkeita rääkäisyjä.
Kirkonmäen ja laivalaiturin puolivälissä oli kupera harju, jonka
päällä kasvoi paksuja, korkeita mäntyjä, oikeita honkia ja
alempana rinteillä koivuja, leppiä ja pensaita. Harju oli
saarelaisten hautausmaa, jossa keskellä kulki polku ja sen
molemmin puolin oli hautakumpuja risteineen. Lapsuuteni
Kana-Pekka-vaiheessa se oli minulle lintuparatiisi, jonne
askeleeni usein johtivat. Palokärjet ja tikat olivat hakanneet
paksuihin mäntyihin koloja, rastaat pesivät alemmilla oksilla ja
latvustoissa näki variksenpesiä. Kaikki ne elivät hyvässä
sovussa ilmaisten oman paikkansa äänekkäästi. Varsinkin
palokärjen kimeät huudot kuuluivat kauaksi. Ihmiset kävivät
omaistensa haudoilla muistellen vainajiaan aterioiden ja jättäen
haudoille piiraita, taivaan linnuille. Me
ymmärtämättömät pojat, kun viivyimme hautausmaalla, söimme nälkäämme
omaisten tuomia antimia. Keskellä hautausmaata oli lasi-ikkunoilla
varustettu kaunis, sisältä koristeltu hautakappeli, jossa lepäsivät
pietarilainen vaatturi Ignadi Ignadjev ja perheen kaksi lasta.
Vaatturin leski toimi ennen sotaa proskunanpaistajana ja asui
kirkkomäen alapuolella. Kun juhannuksena 1991 olin Mantsissa, kävin
useana päivänä hautausmaalla. Hautakappeli oli rikottu ja
ränsistynyt ja vailla ikkunapuitteita. Rautaristejä oli rikottu.
Venäläiset itsekin olivat käyttäneet samaa hautausmaata ja heidän
haudoillaan oli kauniita, värikkäitä tekokukka-asetelmia. Linnuista
ainakin palokärki näytti asustavan vielä hautausmaalla. Sadat
vapaana liikkuneet lehmät olivat jättäneet sinne
omat merkkinsä.
|
Kerroin Viktor Ivanoville,
miten historiallisesti arvokas hautausmaa oli. Jo viikingit olivat
1000-luvun paikkeilla liikkuneet Laatokalla, asuneet Mantsissa ja
haudanneet vainajansa tähän harjuun, mistä todisteena 1930-luvulla
tehtiin viikinkiajan hautalöytö tällä paikalla. Ehdotin hänelle,
että hautausmaan ympärille olisi tehtävä aita, jotta lehmät eivät
pääsisi sinne. Ja muutaman vuoden päästä hautausmaalla taas
käydessäni sitä ympäröikin kaksiriukuinen puuaita.
|
Kesäisin saari toimi Salmin
sovhoosin satojen hieho- ja lypsylehmien laitumena. Suonkylässä oli
suuri muovilla päällystetty lypsykatos, jossa lehmät lypsettiin
koneellisesti. Sinä viikkona, kun kiertelimme Mantsissa, jokaisena
iltapäivänä pikkubussi toi lypsäjänaiset saareen. He yöpyivät
Suonkylän ainoassa ehjässä talossa ja lypsivät lehmät aamuin illoin
ja sen jälkeen heidät vietiin autolla takaisin Salmin Tulemaan.
Aamupäivällä tuli säiliöauto ja vei maidon Salmin kautta Aunuksen
meijeriin.
Viikon olimme asuneet ja
kierrelleet kotisaaressamme ja palauttaneet mieleen entisten talojen
paikkoja ja asukkaiden nimiä sekä tarkkailleet saaren nykyistä
pysähtynyttä elämänmenoa. Oli sovittu, että viikon päästä soitan
Viktor Ivanoville ja hän tulee autollaan hakemaan meidät. Viktor oli
antanut minulle nimikorttinsa, jossa luki suomeksi: "Viktor Ivanov,
Salmin sovhoosin työläisten toimeenpanevan neuvoston puheenjohtaja"
ja puhelinnumero. Meikäläisittäin arvo vastaisi kunnanjohtajaa.
Saaren ainut puhelin oli hautausmaan vieressä suuren tiilista
rakennetun talvinavetan karjakeittiössä. Kävin soittamassa Viktor
Ivanoville Salmiin. Niin hän haki meidät. Olimme viettäneet
aurinkoisen viikon lapsuutemme ympäristössä synnyinsaaressa, minne
unikuvat vieläkin vievät.
◄ Mantsinsaaren sivulle |