Koivusaari tammikuu 1978


 

Talvinen talkoosunnuntai
30 astetta pakkasta
Poijupainojen vienti jäälle

Tauno Hanhijoen sahausnäyte, tuuran varressa Eino Tiirikka, keskellä palelevat Matti Reittamo ja Tapio Kupiainen, myöhemmin pakinoitsija Rantarosvona tunnettu.

Avantoja tehtiin sen takia, jotta taljan ja kolmijalan avulla saatiin nostettua vanhat painot pohjasta ja tarkistettua kettinkien kunto.

Moottoroitu sahausryhmä

Jää on niin paksua että avanto piti tehdä useammassa vaiheessa  moottorisahalla. Sen pohjalla Ilkka Kuorinka.

 

Moottorisahan viritystä

Markku Miettinen ja Ilkka Kuorinka

Satamakpteeni valvoo tarkkana.
400 kilon betonipainojen vyörytystä.

Talvella tynnyrit on täytetty sementillä, kiinnityslenkki valuun kettinkiä varten. Esa Kalevro hoiti valujen organisoinnin.

Työjohtajana Reijo Hevonoja

Siirtoryhmä Taisto Nykänen, Markku Loponen (selin) ja Tauno Hanhijoki

Rannalla Tapio, Eino ja Jorma Aslamo perheineen

Volgan lautturit

Risto Alho, Taisto Nykänen ja Tauno Hanhijoki, jolla on vetovastuu.
Vasemmalla Riston tytär.

Moottoroitu kuljetusyksikkö

Markku, Ilkka ja Wartburg

Poijupainot jäävät jäälle odottamaan jäiden sulamista.

Painoihin on kiinnitetty valmiiksi kettinkitehtaalta Loimaalta tuodut kettingit ja kettingin yläpäähän narulla kiinni koho.

Laiturin kellukkeet ovat styroksilla täytettyjä betonilaatikoita, A-elementti oli  toimittaja. Ainakin kerran sellainen hinattiin moottoriveneellä Otaniemen rannasta Koivusaareen. 

Poijupainot on aseteltu jäälle kevättä odottamaan.
Yleistä siivousta.
Taustalla päälläseisontaa.

 

Vanhan laiturin jäännökset maaliskuussa 1978.
Poijupainot eivät ole vielä humpsahtaneet jään läpi.

 

Laiturin kannen kokoaminen maissa

Järeät kansiparrut ovat 8 tuumaa kanttiinsa.
Tuulikin ja Ilkan saumatonta yhteistyötä

Kansiparrujen siirtelyä

Markku Loponen, Kari Johansson, Esa Kalervo selin ja Olli Koskinen

Olli Koskinen ja Kari Johansson

 

Varustelua

Ensimmäiset poijut: muovikanisterin läpi rautatanko, se täyteen styroksivaahtoa. Sinä se oli, seuran ensimmäinen poijutyyppi.

Vasenkätisen Kai Sjöblomin sahausnäyte.
Jatkosodan aikainen saksalaisten  sukellusveneverkon rautainen poiju. Näitä poijuja on ajelehtinut pitkin etelä-Suomen rannikkoa. Niitä näkee kesämökkien rannoilla vieläkin. Huom. kommodorin päässä kudottu seuran logolla varustettu pipo.
Petri Mirala, seuran ensimmäinen nuorisojäsen, vauhdissa. Taustalla on seuran ensimmäinen auton lavalle tehty työkaluvarasto.

 

Laiturin kokoaminen
Taiturimaista tasapainoilua uuden laiturin kiinnitystalkoissa. Laiturirakentamisen iskuryhmä kekittyy.
 
 
 

 

Jäät ovat sulaneet Vaskilahdesta, kauempanan on vielä jäätä.

 

 Peter Sjöblom ja Tuno Hanhijoki suunnittelevat..
 
 
 

Kopun sivulle