Suuri nuotta | ◄◄Sivuston alkuun ◄ Karkun sivulle |
Ainakin vuosisatainen
kyläkunnan perinne oli tuo nimitys. Se oli kahdentoista talon
"Osakeyhtiö" ja meidänkin kotitilalla oli siihen osuus jo
isoisän ajoista asti. Olin kolmannessa polvessa ottanut osaa
siihen touhuun, tosin vain yhden kesän. Niitä muistoja yritän
tuoda tässä esiin.
Olin keväällä täyttänyt
16 vuotta ja isän toivomuksesta lupauduin sen kesän
nuottamieheksi. Siihen asti oli meillä ollut "nuottatyttö",
joka palkattiin aina kesäksi, sillä se homma oli etupäässä
naisten työtä. Vain joku vanhempi, varsinkin nuotan perämies
oli miespuolinen. Sinä kesänä oli perämiehenä naapurin
vanhaisäntä Ärmäsen pappa ja kyllä hän hoitikin sen hyvin
monen vuoden kokemuksella. Hän oli muutenkin sopuisa,
ystävällinen ja neuvot tulivat ilman komentoja.
Se kesä oli erikoisen
lämmin, jäi mieleeni, sillä nuotalla oltiin yötä päivää. Paras
apaja olikin yöllä, kun illalla laskettiin, niin apaja saatiin
maihin puolen yön maissa. Valtakalana oli Laatokan siika, noin
kaksikiloinen. Tulihan muutakin kalaa, isoa ahventa ja joskus
lohikin eksyi nuottaan ja nieriä, lohensukuinen kala. Kuha oli
harvinaisempi, se ui syyänteissä. Kaikkein harvinaisin kala
oli sampi, "kaviaarikala". Joskus vuosisadan vaihteessa oli
sellainen eksynyt apajaan ja vanhat muistelivat, että pituutta
oli ainakin kaksi metriä. Se oli viety poikki Laatokan
halkolotjan perässä Pietariin. Se on ruma kala, ei suomua ja
vain kyhmyt nahkan alta, mutta erittäin makea keittokalana.
Pari sellaista muutaman kilon painoista saimme verkoilla ennen
sotia, että tiedän, minkä näköinen ja makuinen on sampi.
Suurta nuottaa oli
vaikea saada maihin muualle kuin hiekkarannalle. Paras
apajapaikka oli Vilan ranta, 5 km kylästä Venäjän rajalle
päin. Se oli noin kilometrin pituinen hiekkaranta, juuri
sopiva nuotan vetoon. Sitten oli kylän ranta ja samoin kylän
tuntumassa Kuikan ranta. Näitä käytettiin vain keväällä
viikon, pari ja sitten oli koko kesän tuo Vilan ranta
vakituisena pyyntipaikkana.
Eräänä keväänä heti
jäiden lähdettyä saivat kotirannassa kuitenkin parhaan
saaliin, noin parituhatta siikaa. Olin silloin vielä pieni
pojannappula, mutta muistan sen hyvin. Se oli joku siihen
lahteen eksynyt siikaparvi. Monta veneellistä tuli komeita
siikoja ja koko kylänväki oli siellä mukana. Yrittivät parina
päivänä vieläkin, mutta tulos oli olematon ja niin oli nuotta
vietävä taas Vilan rantaan. Siellä alkoi sitten vakituinen
pyynti. Sinne oli rakennettu kalamaja, jääkellarit ja telineet
verkkojen kuivatusta varten. Siellä majailtiin yötä, päivää,
kotona käytiin kaloja tuomassa ja evästä hakemassa.
Nuotta oli kehittynyt
vuosien aikana omiin mittoihinsa ja tapoihinsa. Ne olivat
kokemuksen sanelemia, eikä niistä
juuri poikettu. Apajan
lasku ja nosto kesti yli 3 tuntia. Meidän isä oli monena
vuotena nuottakunnan vanhimpana ja tavallisesti jonain
maaliskuun sunnuntaina iltapäivällä meille kerääntyivät nuo 12
talon osakkaat, etupäässä kylän isäntiä. Oli joukossa pari
leskiemäntääkin, olihan nuotan anti apuna perheen elatuksessa.
Siinä sitten käytiin lapi edellisen kesän tulokset ja
suunniteltiin tulevan kesän touhuja. Ensimmäinen yhteinen työ
oli jäiden nosto. Ei mennyt monta päivää, kun lähdettiin Vilan
rannalle varaamaan jäitä kesäpyyntiä värten. Laatokan siika
oli rasvainen ja huonosti säilyvä, jäitä tarvittiin. Mies
talosta ja kaksi parhaasta oli mukana ja työ kävi tottuneesti.
Meitä poikasiakin tarvittiin ajamaan jäälohkareita avannolta
kellarin eteen.
Koko talvi oli kudottu
verkkoja, niitä uusittiin jatkuvasti. Nämä nuottaan kuuluvat
verkot olivat siihen aikaan egyptiläistä puuvillalankaa ja
noin 6-7 metriä korkeita. Jokaisella osakkaalla oli sama
verkonmitta, vain tiheä povi, eli nuotan perä oli yhteistä
nuottakunnalla. Povi oli kovassakulutuksessa ja se
uusittiinkin melkein jokakevät. Nuottaköysiä oli myös useita
kilometrejä ja jokaisella oli samanmittainen köysimäärä.
Jonain huhtikuun lopun
aurinkoisena päivänä tapahtui jamominen eli nuotan yhteen
liittäminen. Jokainen toi omat köysi- ja verkko-osuutensa
kylän hiekkarannalle. Lumet oli jo sulaneet. Tavallisesti
perämies tarkasti verkot ja köysiosuudet, olivatko ne nuottaan
kelpaavia. Osa varsinkin harvoja verkkoja oli jo edelliseltä
kesältä ja jos olivat ehjiä kelpasivat. Varsinkin köysistä
oltiin tarkkoja. Jos huomattiin liian vanhaksi tai
vialliseksi, ei kelvannut. Olihan koko raskaan nuotan paino
köyden varassa. Jos se katkesi kesken nuotanvetoa, oli ikävä
ja vaikea työ liittää köysi varsinkin syksypimeällä ja
tuulella. Olin itsekin kerran soutumiehenä, kun köyden
katkeamisen takia jouduttiin nuotanveto pysäyttämään. Olen
ihmetellyt monasti, veneessä oli kaksi naista ja minä
airomiehenä, miten tottuneesti nämä naiset tekivät sen työn.
He olivat monet kesät olleet nuotanvedossa ja tiesivät niksit.
Kun työ oli tehty, annettiin sähkölampulla merkki rantaan ja
veto jatkui.
Sattui sellainenkin
tapaus, että eräs nuottaosakas, nuuka isäntä toi osuutena
heikkoja verkkoja ja lahoja köysiä. Häntä oli jo monesti
muistutettu juuri tuon köyden katkeamisen takia. Niin lopulta
toiset kyllästyivät ja erottivat nuottakunnasta. Kyllä hän
purnasi kovasti, mutta ei se auttanut.
Verkoissa ja köysissä
oli jokaisella omat nuottamerkit ja nekin tarkastettiin. Jos
verkko tai köysi katkesi, tiedettiin, kenen osuus petti.
Niin, se jamominen oli
nuotan ja köysien liittämistä. Verkot levitettiin hiekalle ja
poven perästä alkoi. Osakkaiden verkkojen tuli olla kolmea
tiheyttä. Tiheimpisilmäiset jamottiin kiinni ensimmäiseksi
povesta eli perästä päin lähtien. Sitten tulivat vähän
harvemmat ja uloimmiksi suurisilmäisimmät verkot ja apaja oli
valmis. Köydet liitettiin viimeisiin verkkoihin. Kyllä siinä
päivä kului ja verkkokäpy liikkui vikkelään. Iltaan mennessä
nuotta oli valmis ja orsille levitetty pyyntiä vartem. Melkein
samoihin aikoihin tapahtui veneiden kunnostus ja tervaus. Se
olikin meidän nuorempien hauska homma. Tervapadan alle
sytytettiin tuli ja työ kävi joutuisaan.
Nuottakunnalla oli kaksi
isoa venettä, toinen verkkoja ja toinen köysiä värten. Heti
jäiden lähdettyä laskettiin apaja ja se oli juhlahetki koko
kyläkunnalle. Tavallisesti siika rantautui heti jäiden
lähdettyä ja saatiin hyväkin saalis. Se kylänranta ei ollut
parhaita apajapaikkoja ja niin muutaman kerran jälkeen
soudettiin Vilan rannalle. Siellä alkoi koko kesän kestävä
kalastus. Nuotan lasku tapahtui sekin vanhan perinteen mukaan
aina myötäpäivään. Perämies kävi verkkoveneen perään. Suunta
oli kakkoon. Vanhalla perämiehellä oli omat maamerkkinsä ja
niiden avulla apaja laskettiin oikeaan paikkaan. Kun puolet
köysistä oli vedessä, siirtyi verkkovene paikalle, verkko
kiinnitettiin köyden päähän ja soudettiin hiljaa kaartaen
länteen. Kun povilauta oli pudotettu, kaarrosta lisättiin
rantaan päin. Verkot loppuivat, taas köysivene viereen, köysi
verkon päähän ja rantaa kohti.
Köydet kiinnitettiin
vorotan tappeihin ja kaikkein raskain työ, vorotan vääntäminen
alkoi. Väännettiin puukangilla kaksi aina parina. Vorotan
ympärille hiekkaan muodostui askelista rinki ja askelkuopista
ponnisteltiin. Vorotan rakenne oli yksinkertainen. Noin 2,5 m
korkea paksu pölkky, alapäässä rautatappi kiven reiässä,
yläpää oli kiinni kehikon yläpuussa. Koko rakenne oli tuettu
lujaksi. Köysi kiertyi pölkyn ympärille. Vorottien väli oli n.
300m. Kun aikansa kierrettiin, alkoivat verkkojen kohot olla
vesirajassa. Sitten alkoikin verkkojen veto käsipelillä.
Kummallakin puolella oli kuusi henkeä ja verkot jäi hiekalle
vesirajaan. Samalla lähestyi puolet toisiaan. Alkoi jo kuhina
tiheiden verkkojen noustessa rannalle. Silloin jo huomattün
oliko apajassa kaloja ja perän noustessa jännitys oli
huipussaan.
Saalis vaihteli.
Toisinaan saatiin hyväkin saalis, mutta sattui sellaistakin,
että saatiin vain kalakeitto porukalle, tosin harvoin näin
kävi. Sitten olikin jo iltayö ja kalat kannettiin
jääkellariin. Nuotta vedettiin orsille kuivumaan, samoin
köydet. Oli aika raskaan työn päälle käydä nukkumaan. Kyllä se
uni maistuikin. Aamulla herättyä oli teen keitto ja kalakeitto
seuraavana ohjelmassa. Siika oli kalana tavallisesti
kalakeitossa. Jokaisella oli omat eväät kontissa, raskas työ
vaati veronsa.
Valoisana kesäaikana,
jos kalaa tuli, vedettiin kaksi apajaa vuorokaudessa. Kun tuli
syksyn pimeät ja myrskyt, tyydyttiin yhteen. Kalansaaliit
useimmiten kulutettiin omaan tai naapurin tarpeisiin. Perheet
oli siihen aikaan suuria ja hyvä kala maistui jokaiselle.
Sattui joskus sentään, että saatiin todella iso saalis, niin
vietiin Tuleman torille, joka perjantai oli toripäivä, tai
kalakauppias osti koko apajan.
Valoisina kesäiltoina
tuli kylän nuoria ja kesävieraita apajan nousua katsomaan. Se
olikin hauskaa vaihtelua ja mukana aina pieni jännitys.
Vaikka hyvä sopu oli
säilynyt vuosikymmenestä toiseen, tuli sellainen asia eteen,
että oltiin menossa käräjäpöydän ääreen. Se alkoi siitä, kun
kaikki eivät sopineet nuottakuntaan, niin ulkopuolella olevat
isännät saivat kokoon toisen nuottakunnan. Nyt jouduttiin
apajapaikkojen vähyyden takia arpomaan tarkkaan vetoajat Kävi
kuitenkin niin, että uusi nuottakunta ei tullut jostakin
syystä
sovittuna aikana ja
myöhästyi tuntikaupalla. Koska oli kesän parasta
kalantuloaikaa, meidän vanha porukka laski apajan ja sai
hirmusaaliin. Sanotaan että viha vie viljan maasta, kateus
kalan merestä. Nämä kilpailijat vaativat puolia kalansaaliista
tai rahallista korvausta. Sovintoa ei tullut ja käräjillä
uhattiin. Kuitenkin oli syksyyn mennessä erimielisyydet
laantuneet ja järki voitti. Meidän vanha nuottakunta suostui
maksamaan vähän korvausta ja asia sovittün. Vain pari isäntää
ärhenteli, mutta toiset saivat heidätkin sopuun. Se kilpaileva
nuottakunta ei elänyt kuin muutaman vuoden, lopettivat, ja
vanha alkuperäinen kesti -39 syksyyn asti. Sota tuhosi senkin
vanhan elinkeinon ja sinne jäivät ne kauniit nuottarannatkin.
Oli vielä eras tapa, joka oli säilynyt polvesta toiseen,
kalojen jako. Jos oli tullut vain kotitarpeiksi, ei
jakamisessa käytetty vaakaa eikä puntaria, vaan kalat
jaettiin kahteentoista kasaan. Koetettiin saada
silmämitalla samanlaisia kaloja kasoihin. Sitten yksi
nuottakunnasta kääntyi selin kasoihin nähden ja
tavallisesti nuottakunnan perämies teki kysymyksen, kenen
kasa tämä? Selin seisoja sanoi jonkun osakkaan nimen. Taas
seuraavalle kasalle tehtiin samoin ja niin edespäin kunnes
jokainen osakas oli saanut kalansa.
Laatokan siika oli sopiva ahavakalaksi. Kala halkaistiin
terävällä veitsellä selkäpuolelta, puhdistettiin ja
pantiin suolaa avatulle puolelle ja puuastiaan painon
alle. Kun oli viikon ollut suolassa, laitettiin tikut
poikittain, ettei kala käpristynyt, nostettiin
aurinkoiselle seinälle. Siinä se sai olla pari viikkoa.
Kalaan tuli kaunis, kullanruskea väri ja se säilyi hyvänä.
Talvella sitä syötiin sellaisena tai siitä keitettiin
soppaa. Juuri tällaisesta ahavakalasta tehtiin juhlaruoka
riimeltään "vuassukala", varsinkin rantakylien
pruasniekkaruokana tunnettu. Tavalliseen "vuassaan" eli
kaljaan sekoitettiin tätä seinällä kuivattua siikaa.
Väriksi tuli vielä punajuurta ja niin oli hieno juhlaruoka
valmis.
Tähän "vuassukalaan" voikin lopetella nämä muistelmat.
Juhana
|