Eripainos teoksesta
WASILI F. HOSAINOFF
1850-1917 |
◄◄Sivuston
alkuun ◄ Hosainovin sivulle |
On ohitettu isonvihan aika, ja rauhan tultua Käkisalmen autioituneen läänin asukkaita palailee kotiseuduilleen. Salmin Ylösnousemuspogostan kantakarjalaisiakin siirtyy vähitellen itärajan takaa vuolaitten virtojensa pitäjään. Palaavien joukossa keväällä 1722 on jäntevä nuorukainen, Miihkali, joka tultuaan Arkangelista asti muassaan solovetskilainen ikoni ja pussillinen siemenviljaa ryhtyy Miinalan joen suistoon esi-isiensä maalle rakentamaan taloa. Tähän kotiin Miihkalille syntyy poika Aleksi, seuraavassa polvessa Jaakko Aleksinpoika, sitten Kontro Jaakonpoika. Kontron vanhimman pojan Feodorin esikoinen on Wasili, viidettä polvea Miihkalista, tämän elämänkerran kohde.
Wasili Feodorinpoika syntyi
maaliskuun 22. pnä 1850. Isä, lahjoitusmaatalonpoika ja kauppamies
Feodor Hosaina, sekä äiti, lautamiehen tytär Marina Nokka, olivat
taidollinen aviopari. Karjalaisten parhaimmat ominaisuudet, henkevyys,
tasapainoisuus ja ystävällisyys vallitsivat heidän asumassaan Miihkalin
talossa, missä Wasili Feodorinpojasta kehittyi lahjakkaitten vanhempien
hyvä lapsi, älykäs ja erittäin aloitekykyinen.
Lähiympäristö ja sen historia
kivikautisine leirisijoineen ja Ruotsin vallan jäännöksineen oli
avartava tekijä Wasilin lapsuudessa. Miinalan kylä oli ollut Pietari
Brahen kaupunki, idän ja lännen kirkon välisen valtataistelun kenttä,
mistä satavuotinen Ruotsin kalmisto ja hävitetyn kirkon paikka yhä
vieläkin kertoivat. Ja lasten paras leikkitanhua tsasounan vieressä oli
mielenkiintoinen: joen törmän hiekkaisella kennäällä oli muinoinen
lasten hautausmaa, mistä pieniä luita aina silloin tällöin vieri jokeen
vedenalaisten paalujen jäännöksille. Mahtava hirsinen linnoitus,
Laatokan Karjalan puolustuksen tukikohta, oli ollut noille paaluille
rakennettu.
Eniten toki Wasili Feodorinpoikaa
kiinnosti oma suku ja sen tunnetut kohtalot. Suvussa pidettiinkin
tarkkaa huolta siitä, että kirjoittamaton perimätieto säilyi polvesta
polveen. Wasilin esi-isien, Salmin vaikeimman lahjoitusmaakauden
talonpoikien, oli täytynyt käydä kovaa olemassaolon kamppailua. Hänen
162
|
|
isoisäänsä Kontro Jaakonpoikaa, Miinalan kylän »oltermannia», kohtasi hirveä onnettomuus: kun pitäjän nimismies murhattiin koleran aiheuttaman sekasorron aikana v. 1831, vangittiin Kontro ynnä 175 muuta salmilaista talonpoikaa. Jo ennen oikeudenkäyntiä tuomittiin joka kymmenes tuosta vankijoukosta arvalla eliniäksi Siperiaan, jonne Kontrokin vietiin Miihkalin talosta. Kotikin paloi pian isän mentyä, ja riihestä tuli perheen, vaimon ja viiden alaikäisen lapsen, asunto moniksi vuosiksi. Kotikontu pysyi kuitenkin omana matriarkallisessakin hoidossa, ja lapset saivat hyvän kasvatuksen. Puute joskus ahdisteli, mutta kun pojat pääsivät lahjoitusmaan sahalle kiskomaan päreitä, selvisi perhe päivästä toiseen. Kun heidän urakkatyönsä ansio ei kerran riittänyt jauhokulin ostoon, meni veljeksistä vanhin, 16-vuotias laiha, hento Feodor pyytämään työtä vastaan velkaa. Konttorinhoitajan ihmetellessä, miksi isäntä ei itse tullut asiaa järjestämään, selitti poika vajavaisella venäjänkielen taidollaan olevansa itse isäntä, hozain. Tuosta lähtien hän sai kyläläisiltään nimen hosaina, josta tuli perheen sukunimi.
Vuosisadan puolivälistä lähtien
veljekset Feodor ja Pedri Hosaina hoitivat kotitilaa kahden, ja elämä
uudessa Miihkalin talossa osoitti huomattavaa vaurastumista. Veljekset
harjoittivat maanviljelyksen ohella myös kauppaa Pedrin ollessa
varsinainen maanviljelijä. Feodor hoiti amparikaupan, suolan ja jauhon
myynnin aitasta. Hän haki tarvikkeensa Sermaksesta, karjalaisten
jauhosatamasta Syvärin suulta. Venäjän viljan ollessa halpaa oli kauppa
kannattavaa, joskin tavaran kuljetus hevos- ja venekyydillä oli
hankalaa. Hankittuaan purjealuksen, galjotan, he saattoivat entisten
vientitavaroiden: kalan, linnun, suolatun sienen ja turkiksien lisäksi
kuljettaa polttopuuta ja parkkia Pietariin. Galjotan ruumassa he toivat
nyt yhdellä kertaa l 000 säkkiä jauhoja, lisäksi vielä
ylellisyystavaraa, kahvia, teetä, sokeria ym. Onni oli myötäinen.
Hosainojen hyvinvointi ja rikastuminen alkoi. He eivät kaivaneet
saamiaan leivisköitä maahan, vaan toimivat niillä ja saivat
kaksinkertaisesti omansa ja sen Herran oman, joka heille oli leiviskät
uskonut.
Feodor ja Pedri Hosainan perheet
kasvoivat. Feodorin Marina ja Pedrin Anni olivat »loistoihmisiä»,
taitavia ja ahkeria emäntiä, vaikka »meijän akat vai koufii juuvvah,
käyränjokkazil keitetäh». Tuossa tasapainoisessa, herttaisessa kodissa
Wasili Feodorinpoika eli onnelliset lapsuusvuotensa. 10-vuotiaana hänet
pantiin kirkon kouluun, nk. pappilankouluun. Opettajina olivat
seurakunnan papit ja lukkarit, opetuskielenä venäjän- ja karjalankieli.
Tärkein oppiaine oli kirkkolaulu ja slavoninkieliset rukoukset.
Laskennon, sisäluvun ja kirjoituksen opetus oli niin heikkoa, että moni
vanhan polven salmilainen oppi vain piirtämään nimensä venäläisin
kirjaimin. Wasilin kouluaikana oli jo käytössä ensimmäinen oppikirja,
Pyhän synodin toimittama. Siinä oli suomen- ja venäjänkieliset tekstit.
(Koulumies Tuomas Frimanin tekemä) Tätä koulua Wasili Hosaina
kävi vain vuoden, sitten häntä jo tarvittiin
163 |
|
kodin moninaisiin töihin, ja kahta vuotta nuorempi veli Mihail lähti vuorostaan opintielle. Wasili on nyt koko pojan tarmollaan mukana maanviljelys- ja liiketoimissa ja saa seurata isäänsä rajantakaiseen Karjalaan, jopa Pietariin asti. Ja kului vain muutama vuosi, kun hän jo edusti isäänsä, joka yhä enemmän jätti Pietarin ja Sermaksen liikesuhteet poikansa käsiin. Mutta poika tunsi tarvitsevansa lisäoppia ja hakeutui Pietarissa Suomen Karjalan maakauppiaitten pariin tutustuakseen heidän kaupankäyntiinsä. Käydessään Aunuksenlinnassa Wasili keksi oppipaikakseen Kutun kauppahuoneen, koko Karjalan suurimman, ja tarjoutui Kutun palvelukseen Wasili oli silloin päämäärästään selvillä: Salmin oloissa hänestä saattoi kehittyä toinen Kuttu.
Tämä Wasili Hosainan
»kauppakorkeakoulu» alkoi v. 1868. Kutun palveluksessa hän oppi
täydellisesti venäjänkielen ja matkustellessaan ostamassa
kauppahuoneelle metsiä ynnä hakkuuoikeuksia hän tuli tuntemaan
Itä-Karjalan hyvät metsämaat. Pietarissa hän edusti Kuttua, möi
puutavaraa ja osti siirtomaa- ja sekatavaraa.
Kuttu oli tyytyväinen apulaiseensa
toivoen hänestä kotivävyä. Kahden vuoden kuluttua Wasili sanoutui irti
hänen palveluksestaan, jolloin Kuttu ihmettelemään ja estelemään hänen
poislähtöään: olihan tyttökin tarjolla ja mielihyvin nuori pystyvä
liikemies olisi nähty perheen jäsenenä. Mutta Wasili tiesi saaneensa jo
kaiken opin. »Rupean itse viemään puutavaraa Pietariin», oli suora
vastaus.
Wasili palasi kotiinsa, missä hänen poissaollessaan oli tapahtunut muutoksia. Isoäidin matriarkallinen aikakausi oli päättynyt ja Pedri Hosaina oli siirtynyt 164 |
|
Maanviljelijäksi vaimonsa
kotitilalle. Fcodor Hosaina hallitsi yksin Miihkalin perintötilaa, joka
jakojen ja ostojen jälkeen laajentuneena ulottui Miinalan-joesta
Tulemajokeen ylärajana pogos-talta tuleva valtatie. Näin heillä oli
hallussaan sopivaa maa-alaa teollisuuttakin varten ja Tulemajoen syvää
rantaa tuonti- ja vientikauppansa satamaksi.
Ensimmäinen toimenpide Wasilin
palattua oli hankkia hänelle maakauppiaan oikeudet. Ne hän sai
senaatilta v. 1872, jolloin Miinalaan rakennettiin kauppa-kartano, ja
pian toimi rinkelitehdaskin kolmine paistouuneineen, joiden ympärillä
hääri leipurimestari ynnä 10 naisleipojaa. V. 1880 perustettiin
kauppa Tulemajoen keskustaan ja elintarvikevarastot Viteleeseen sekä
Uuksuun, joka viimemainittu pian muutettiin Uuksun kaupaksi. Ennen
vuosisadan loppua Hosainoilla oli suuri seka- ja siirtomaatavarakauppa
myös Sortavalassa satamaan johtavan Turunkadun kulmauksessa, niissä koko
kortteli kolmine taloineen kuului kaupalle ja Hosainojen Sortavalan
kodille. Höyrylaiva Koitto, heidän matkustajalaivansa v:sta 1886, toi
viikoittain erikoislähetykset Pietarista. Kaupoissa palvelivat
kaupanhoitajina »uskotut miehet», usein sukulaiset, ja kassanhoitajina
naiset, jotka usein toimivat kirjanpitäjinäkin.
Isän ja pojan tärkeimpänä
liiketoimena pysyi polttopuun vienti Pietariin aina v:een 1890 asti.
Koivupuuta ja keloa ostettiin riittävästi lahjoitusmaan metsistä ja
Aunuksesta. Ostometsistä sai Suomen puolella hakata kaiken kelpaavan
puun, Itä-Karjalassa oli käytössä lohkohakkaus. Etupäässä Wasili osti
hakkuuoikeuksia ja otti metsistä vain kelpaavan vientipuun. Hän pidättyi
ostamasta metsiä Suomen puolella, etteivät talonpojat olisi niitä
menettäneet. Jos hän joskus joutui hakkauttamaan metsän tyhjäksi, antoi
hän pohjan takaisin. Testamentissaankin hän määräsi luovuttamaan
muutamille suvuille ostamiaan alueita. Itä-Karjalan leimikot Wasili
kävi aina itse ostamassa, mutta Suomessa hän teki kaupat yhdessä
veljensä Ivanin kanssa. Omia metsiä heillä oli Salmissa n. 2000
hehtaaria. Niitä hoidettiin hyvin ja leimattiin varovaisesti. Olipa omia
metsänvartijoitakin.
Mutta jo ennen kauppojen
perustamista, jo lapsuudestaan asti Wasili Hosaina oli innostunut
maanviljelijä, ja maatalousmiehenä hän pysyi elämänsä loppuun asti.
Tunnetusti useimmat karjalaiset maakauppiaat olivatkin suurviljelijöitä
maanviljelyksen ja kaupan lukiessa toisiaan.
165 |
|
Wasili piti huolen pelloistaan, niiden täytyi kasvaa ja tuottaa. Peltoa oli 32 ha ja saman verran Laatokan rantalaidunta. Talvet pitkät hän ajatti jakokunnan mutapalstalta pelloilleen mutaa, joka silloin ei kelvannut kenellekään toiselle. Lisämaata ostettiin, mistä sitä ikinä saatiin, eikä ylenkatsottu pieniäkään sarkoja. Hevoset, lehmät ja siat Wasili osti aina itse, hevoset Kurkijoen markkinoilta. Niitä oli paljon, 60, eri talleihin sijoitettuina, joukossa aina kaksi kilpa-ajohevosta ja omana ajokkina Orlov. Lehmäkanta oli Valamosta tuotettua kuulua holmogorilaista rotua. Renkien ja karjakoiden lisäksi oli talossa oman meijerin hoitaja. V. 1886 Wasili Hosaina rakennutti karvarinverstaan Miinalaan. Nahkojen valmistuksen hän kuitenkin jätti v. 1892, jolloin mielessä kauan kangastellut sahaliike oli valmis aloitettavaksi. Sen kannattavuuden hän oli tarkoin laskenut: rupla toisi nyt muassaan kaksi. Sahan alettua toimintansa muutti Wasilin Mihail-veli Pietariin, missä hän jo useasti oli ollut hoitamassa heidän liiketoimiaan. Kolmas veljeksistä Ivan, terävä matemaatikko, oli taitava liikemies hänkin ja yhtiön toimitusjohtaja Salmissa hoitaen yksin siellä olevan konttorin. Kivitalosta Malenkij Nevskin varrelta Pietarissa vuokrattiin kahdesta kerroksesta Wasilille ja Mihailille asunnot ja saman talon alakerrasta konttori, missä puutavaramiehet usein kokoontuivat. Omaa käyttöä varten oli hevonen ja renki, myöhemmin auto. Hosaina-nimi vaihdettiin tuolloin edustavampaan muotoon Hosainoff. Veljesyhtiö oli nyt Oy Hosainoff. Uuden nimen ottivat myös vanha Feodor, hänen Manssilassa asuva poikansa Tiihon, sekä Pedri Hosainan (k. v. 1879) leski Anna. Wasili Hosainoff elää nyt elämänsä työntäyteistä keskipäivää. Hän matkustaa paljon, käy joka kesä Ukrainassa asti tekemässä viljakauppoja, jotka ostoksensa hän aina maksaa käteisellä, sillä vekseleitä hän ei hyväksy. Hänet tunnetaan kaikkialla. Hän on Laatokan Karjalan suurin viljantuottaja. »Harakanpesiksi» kutsutuilla venäläisillä proomuilla tuodaan viljaa, jauhoa, hirssi- ja tattariryynejä, herneitä sekä mahdottomat määrät kauraa, jota Salmin talonpojat käyttävät peltoonsa siemeneksi. Hänen on täytynyt ostaa myös nuo heikot kuljetusvälineet, jotka toivat tavaran Rybinskin kautta Volgaa, kanavia ja Syväriä myöten Sermakseen, missä viljatavara purettiin omiin aluksiin. Vain heinäkuun tyvenellä harakanpesistä lujimpia voitiin tuoda Salmiin asti. Oy Hosainoffilla oli suuria ja pieniä varasto- ja jakelupaikkoja pitkin Laatokan pohjois-, itä- ja länsirantaa. Salmissa, Koirinojassa ja Sortavalassa varastot olivat suurimmat. Sortavalaan Wasili Hosainoff tuotti hyvää venäläistä jauhoa enemmän kuin kukaan muu kaupungin äveriäistä kauppamiehistä. Koirinojan varasto jakoi tavaraa Suistamolle, Suojarvelle, edelleen Porajarvelle ja Repolaan. Pitkärannassa oli Uuksun seutua auttava varasto, ja Salmista vietiin tavaraa rajan taakse Tulemajärvelle ja Vieljärvelle asti. Itärannan jakelupaikkoja oli Viteleessä, Aunuksessa ja Alavoisissa. Laatokan länsirannan, Sortan- 166 |
|
lahden ja Kurkijoen, jauhomakasiinit
eivät suinkaan olleet pieniä nekään. Niihin määräpaikkoihin, jotka
olivat kaukana vesistöistä, tavara kuljetettiin talvikelillä kymmenien
hevosten karavaaneissa.
Liiketoiminnan kukoistusaikana
vuosisadan vaihteessa Hosainoffin laivasto käsitti melkoisen tonniston:
vahvarakenteisia hinaajia oli 5, proomuja 120 ja matkustajalaivoja 2,
Koitto ja Ostro, jotka liikennöivät
Salmin—Pitkärannan—Valamon—Sortavalan— Käkisalmen—Konevitsan—Pietarin
välillä. Omalla telakalla rakennettiin suuria proomuja, tilavuudeltaan jopa
1600 m3. Galjotat, Laatokan ensimmäiset romanttiset
purjealukset, olivat kadottaneet merkityksensä. Sopivalla »jauhotuulella»,
kaakkoistuulella Sermaksen suunnalta, sai niitä vielä ihailla tälläkin
sataluvulla hiljalleen lipumassa kotisatamia kohti. Usein nähtiin isäntä
Wasili kiikaroimassa talonsa yläkerran kuistilta Salminselälle laivojaan
kotiin odottaessaan. Päivittäin tuli ja meni sähkösanomia, omat
laivuritkin ilmoittivat matkojensa onnistumisista ja pietarilainen
pörssilehti välitti tärkeitä tietoja muusta liikemaailmasta Salmiin
Kun purjehduskausi alkoi, oli kirkossa ensin jumalanpalvelus, jolloin pyydettiin aluksille varjelusta ja kaupalle siunausta. Sitten siirryttiin laivarantaan, ja siellä pappi vihmoi kaikki alukset. Aina ennen uuden proomun vesillelaskua pidettiin sen kajuutassa pyhän kuvan alla rukoushetki.
Sahaliikettä lisättiin vuosi
vuodelta. Wasili oli saanut ostaa Syvärin suulta Haapanovan lakkautetun
luostarin kaikkine tiluksineen ja suurine metsämaineen. Puuta hän
edelleen osti niin Itä-Karjalasta kuin Suomenkin puolelta, pestasi
työnjohtajat, valitsi lastaus- sekä varastopaikat. Suuria kevätuittoja
varten tarvittiin valtavasti muonaa. Uskottu mies kävi syksyisin
ostamassa 200—300 lehmää Nurmeksen ja Pielisen seuduilta tuoden tämän
ajokarjan Miinalaan, missä se teurastettiin, suolattiin ja kevätahavassa
kuivattiin jakopaikkoihin vietäväksi. Monen uitto- ja savottapaikan
lähikylän akat paistoivat silloin aamusta iltaan leipää miesten
syötäväksi.
Ensimmäisen 1-raamisen sahan palon
jälkeen rakennettiin uusi samalle paikalle v. 1903. Tämäkin paloi
myllyineen ja höyläämöineen, minkä jälkeen seuraavan sahan paikka
muutettiin keskemmälle jokien suistomaahan ja tukit johdettiin nyt
Laatokan rannasta suoraan sahan uittokanavaan, jonka kahden puolen
olivat talviaikaa varten varatut valtavat tukkikasat. Kolmen metrin
rimoituksella korotettiin Tulemajoen rantaa 2 km:n pituudelta
lastaussatamaksi. Tämän jatkona oli yhtiön hinaajien ja
matkustajalaivojen satama.
Uusi 4-raaminen saha valmistui v.
1907, jolloin sahan yhteyteen myllyn lisäksi tuli myös sähkölaitos
jakamaan virtaa kaikkiin yhtiön laitoksiin, asuintaloihin, kauppoihin,
varastoihin ja lähinaapureillekin Miinalassa. Vuonna 1912 sahan
tuotantoa tehostettiin kahdella pikaraamilla ja rakennettiin konepaja
sekä valimo, missä valmistettiin kaikenlaista laivan potkureista aina
hienoimpiin mekaanisiin tarvekaluihin asti.
Lautaa vietiin nyt Pietarin kautta
myös Uuraaseen, edelleen Englantiin ja
167 |
|
Saksaan, Hollantiin ja Belgiaan.
Hosainoff Oy:llä oli omat agentit, suomalaiset Etholen ja Henttu.
Wasili Hosainoff, joka johti
veljesyhtiön moneen suuntaan risteilevää toimintaa, oli kaikkien
kunnioittama ukko-isäntä, Miihkalin talon patriarkka, komea, ryhdikäs,
nopealiikkeinen, ystävällisesti myhäilevä herrasmies. Kaikkea hän
tarkkaili ja seurasi pienimpiä yksityiskohtia myöten. Laiskuutta hän
vihasi, vaati paljon, mutta oli oikeudenmukainen. Hän ikäänkuin katsoi
läpi ihmisen ja lempeydestään huolimatta häntä pelättiin. Kuitenkin
Wasililla itsellään oli tarve saada läheinen kosketus ympäristöönsä. Oli
mieluisaa nähdä ja kuulla hänen leppoisaa veljellistä seurusteluaan
salmilaisten isäntien sekä työläistensä kanssa sahalla, minne hän joka
aamu klo 6 ajoi.
Wasilin rinnalla oli vaimo Marfa,
kotoisin Viteleestä kauppias Nikitinin perheestä (vihityt 1877). Hän oli
Salmin edustavin emäntä ja hienostunut ihminen, palvelevainen ja
sosiaalisesti valveutunut. Talon vieraanvaraisuus oli tunnettu.
Virkamatkoillaan maan korkeimmat edustajat majailivat heillä, samoin
Impilahden luterilaiset papit, monet tutkimusmatkailijat ja
retkeilijät. Ahkerasti Salmin länsisuomalainen virkamiehistökin
seurusteli Hosainoffien kanssa. Talon ruokavalio ylti perinnäisestä
karjalaisesta parhaimpaan venäläiseen hienoja juomia myöten, olihan
heillä täydellinen viini- ja säilykekellari.
Vanhaa Miihkalin taloa uusittiin,
ullakkokerros muutettiin seitsenhuonei-
168 |
|
seksi asuinkerrokseksi halleineen ja monine kuisteineen. Tämä Miinalan valkea kolmikerroksinen hovi oli nyt koko pitkää joenvarsikylää hallitseva, työn siunausta levittävä koti, missä oman kylän praaniekat Pyhälasku ja Emänpäivä vietettiin perinteellisin tavoin. Kontron ja Feodorin isännyyden aikoina talossa oli praasniekkapäivinä syötetty satoja köyhiä oman pitäjän ihmisiä, rajantakaisia pyhiinvaeltajia ja nälkävuosien mierolaisia. Ajat olivat nyt muuttuneet, mutta pyhät ja niiden vietto muuttumattomia. Aikaisin aamulla aloitettiin jumalanpalveluksella pogostan suuressa kirkossa, mistä siirryttiin oman kylän tsasounaan. Siellä pidettiin lyhyt rukoushetki jokaisella kädessään palava kynttilä. Emänpäivä, Herran Äidin kuolinpäivä elokuussa, kokosi Hosainoffin suvun yhteen aina Pietaria myöten. Tuossa talossa sai jokainen vieras, niin korkeasti oppinut kuin köyhä vähätaitoinenkin, tuntea aina olevansa tervetullut ja ennen muuta sen, että kaikki ihmiset olivat samanarvoisia.
Veljekset ja kälykset muodostivat
tasapainoisen yhteisperheen, missä miehet olivat veljiä kälyilleen:
Wasja-veikki, Mihail-veikki ja Ivan-veikki. Ja kälyt siskoja, tšitšoja,
langoilleen. Marfa, Manja ja Nadja olivat hienosti pietarilaisittain
pukeutuneita, vanhan polven salmilaismalliset asusteet olivat jo poissa
käytöstä. Wasilille ja Marfalle syntyi 9 lasta, joista vain kolme ehti
aikaihmiseksi. V. 1890 heillä oli ympärillään Feodor, Anna, Matrena ja
Nikolai sekä Wasilin sisaren orvoiksi jääneet tyttö ja poika, Olga ja
Mikko Prokofjev. Vanhin lapsista, Feodor W. Hosainoff (s. 1881) siirtyi
vuosisadan vaihteessa Pietarin konttoriin ja isänsä kuoleman jälkeen
hänestä tuli yhtiön johtaja.
Lasten kasvatuksesta ja
opiskelusta pidettiin huolta. Niinpä veljekset, jotka itse olivat
käyneet vain Salmin »yliopistoa», pappilankoulua, hankkivat lapsilleen
hyviä kotiopettajia. Vanhimmat lapset lukivat lukemisensa näiden
johdolla, nuorempi polvi valmennettiin oppikouluihin. Wasili piti
tärkeänä kielten opetusta, varsinkin ruotsinkielen. Ja ruotsia
opetettiin pienimmillekin. »Var sä god kom och äta», käytiin niiaamassa
ja pyytämässä Wasilia syömään. Ja tämä oli ukosta mieleen.
Hosainoffien suvussa oli koettu
paljon raskasta. Kontron kova kohtalo oli aina hiljaisesti jäytänyt
perhettä, ja niinpä tämän kodin ortodoksinen hartauselämä olikin syvää
ja nöyrää. Sen jälkeen kun vanha emäntä yöllisessä näyssä
169 |
|
oli saanut tiedon miehensä kuolemasta Siperiassa, täytti kiitollisuus ja huojentuminen mielet. Silloin kotihartauskin muuttui elintärkeäksi. Uskollisesti ja tarkasti heillä paastoaika vietettiin, samoin pyhitettiin paastolla joka keskiviikko ja perjantai. Pyhien aattoina Feodor Kontronpoika sytytti lampatkojen liekit kulkien ikonin luota toisen luo kädessään palava luadanakauha (suitsutusastia) ristinmerkkejä tehden ja polvistuen. Talon vakava elämä ilmeni myös kotiin jäävien ja matkalle lähtevien hyvästijätössä: perheen jäsenet kokoontuivat saliin, jossa viettivät hiljaisen hetken. Sen jälkeen jokainen kävi siunaamassa itsensä pyhän kuvan alla ja sitten jätettiin jäähyväiset. Hosainoffien sosiaalisessa kodissa oli kaikki yhteistä, rahakin. »Stolakovas on djengua», pöytälaatikossa on rahaa, —muistutettiin Semoi-djiädjöä, vaivaisena poikapahaisena talon rengiksi otettua vanhusta. Kaupasta Semoilla oli lupa ottaa mitä tarvitsi, piipputupakkaakin, jota tuprutteli isänniltään salaa. Isännät itse eivät tupakoineet.
Salmin ensimmäisen kansakoulun isä
oli Feodor Kontronpoika, joka ei osannut edes lukea. Tätä koulua hän
vuosikausia oli suunnitellut ja yrittänyt saada aikaan. Nyt vanhetessaan
hän näki toiveensa toteutuneena, kun Wasili ja Marfa yhdessä seurakunnan
silloin varsin valistuneiden pappien ja luterilaisten virkamiesten
kanssa aikamoisen vastustuksen jälkeen saivat koulun. He antoivat
Tulemalla olevan kauppaliikkeensä koulun huoneistoksi ja suurin piirtein
ylläpitivätkin tätä koulua, Wasili sen taloudenhoitajana. Koulun
vihkiäisjuhla 17.10.1886 muodostui erittäin suurenmoiseksi
juhlapuheineen, sortavalalaisine vieraineen, »seminaarin
lähetyskuntineen» ja laulukuoroineen. »Laatokka» kirjoittaa 19.10. »— —
— Sekakuoron laulu tehosi kansaan, sellaista ei Salmissa oltu kuultu.
Vieraille ja johtokunnalle oli herkullinen päivällinen, jolloin tohtori
Nohrström Sortavalasta tulleiden vieraiden puolesta kiitti salmilaisia
ystävällisyydestä, kohdistaen erikoisen kiitoksensa Feodor Hosainalle,
patriarkalliselle ukkovanhukselle, jonka kotona juhlapäivällinen
nautittiin.» Seminaarin johtaja Molanderin jälkeen puhui Feodor
Hosainoff. Lehti jatkaa: »Nyt lausui myös kauppias Hosainoff, 73-vuotias
harmaa vanhus muutamilla sanoilla vilpitöntä ihastustaan siitä, että
hänelle suotiin nähdä se riemunpäivä, jona Salmiin avattiin kansakoulu,
että kasvavan polven ei tarvitse jäädä niin 'tuhmiksi muzikoiksi' kuin
hänen aikaisensa ovat jääneet.»
Wasili Hosainoffilla ei riittänyt
aikaa läheskään kaikkeen, mihin halua olisi ollut. Kirkko oli hänelle
tärkeä, ja nelisenkymmentä vuotta hän kirkon isännöitsijänä uskollisesti
seisoi siellä pöytänsä ääressä jo ennen jumalanpalvelusten alkua. Mutta
kuntakokouksiakaan hän ei laiminlyönyt, vaan oli aina niissä mukana
veljensä Ivanin kanssa, joka oli kunnallislautakunnan puheenjohtaja ja
kunnan rahastonhoitaja.
Hosainoffien sosiaalinen
mielenlaatu näkyi myös heidän laupeudentyössään. Tulemajoen töyräälle
kirkon viereen he rakennuttivat köyhäinkodin ja ylläpitivät sitä,
Salmissa kun ei ollut kunnalliskotia. Tämän talon, johon sopi kolmatta-
170 |
|
kymmenta henkeä, hoitajina olivat useimmiten pappien lesket j a sukulaiset. Hoidokeiksi otettiin kaikki apua tarvitsevat, joskin etusija oli omilla työläisillä, heidän sairaillaan, leskillään ja orvoillaan. Kotihoitoon otettiin heille myös orpolapsia, joita samalla kertaa oli useitakin. Nämä saivat kasvaa perheen omien lasten kanssa, käydä koulua ja oppia jonkin ammatin kukin lahjojensa mukaan. Tällaisille nuolille kasvateille pidettiin Hosainoffissa aina häät samoin kuin kaikille kauppa-apulaisillekin. Hosainoffin vakituiset työläiset, lähes l 000 henkeä, olivat pääasiallisesti oman kunnan ihmisiä. Yhtiöllä oli useita työläiskasarmeja ja monen perheen asuintaloja sahan niemelä, missä myös oli työläisiä varten kauppa. Yhtiön yhden perheen mökkejä oli siellä täällä. — Kun joku työläinen tai joku muu oman kylän mies kuoli, kävi leski »kumartamassa jalkaan» Wasilille, että pitäisi »armossaan» jälkeen jääneitä. Armahtavainen ja hyvä isäntä Wasili olikin kaikille alustalaisilleen, ei koskaan antanut ulosmitata saataviaan, vaan auttoi heitä kaikin tavoin vaikeuksissa. »Antaa toistenkin tienata, kun mekin tienaamme», Wasili lausahtaa pitäessään joskus kiireitten keskellä taukoa. Ja vaimonsa kuoleman jälkeen (1899) hän pysyttäytyykin enemmän perheensä parissa. Kun taloon alkaa tulla kosijoita, veljekset toteavat: »Leveä on Ruotsin ranta» (so. Länsi-Suomi)! Mieluummin he olisivat antaneet tyttärensä karjalaisille ortodokseille kuin lännen luterilaisille, joista eräälle isä Wasili tokaisi: »Mäne ensin muuttamaan vaatteesi, tule sitten», koska kosija saapui taloon ratsain arkivaatteissa 171 |
|
Venäläistämisen aika oli Hosainoffeille raskas. Vaikka he olivat suomenmielisiä, sitä sortovuosien aikana epäiltiin. Syynä oli talon ystävällisyys ummikkopappejakin kohtaan, joita Venäjä tuohon aikaan lähetti kaikkiin rajapitäjiin. Kautta vuosikymmenien oli ortodoksinen papisto heillä käyvää ystävien joukkoa, eikä tämä vakaa kristillinen koti syrjinyt ketään, ei papin hahmossa esiintyvää Suomi-syöjääkään. Patriarkka Wasilin usein toistama »olemme karjalaisia talonpoikia» tarkoitti, ettei mikään saanut horjuttaa heitä aidolta karjalaiselta maaperältä, ei rikkaus, ei maailman kunnia eikä venäläisyyskään.
Osoituksena Wasili Hosainoffin
suomalaisuudesta oli hänen kiinnostuksensa Karjalaista osakuntaa
kohtaan. V. 1908 haki Koitto-laiva osakunnan kesäjuhlan viettäjiä
Sortavalasta Salmiin, missä koko retkeläisjoukko oli heidän vieraanaan.
Pari yleistä tilaisuutta järjestettiin (päiväjuhla Lunkulansaaressa,
toinen pogostalla), jolloin kuraattorina olleen maisteri Herman
Stenbergin loistavia, henkeäsalpaavia puheita innostuneesti kuunneltiin.
Hosainan kahdessa salissa tanssittiin silloin eräs kesäinen yö illasta
aamuun.
Kauppaneuvoksen arvon Wasili
Hosainoff sai v. 1910.
Vuosi 1917, Suomen kansan raskas
vuosi, on myös Hosainoffeille kohtalokas. Silloin kaikki kääntyy
vastatuuleen. Heinäkuussa paloi suuri saha, koko sahanniemi taloineen
ja varastoineen ja lastattavaa sahatavaraa 18 000 standarttia eli n. 2
vuoden tuotanto. — Vahvarakenteinen, aina terve Wasili tuntee itsensä
masentuneeksi. Aika on muutenkin huono, raha ei liiku ja työväki on
puutteessa vaikka saakin osan palkkaa rahana, osan elintarvikkeina.
172
|
|
Elokuussa Wasili ja Ivan lähtevät
Pietariin, jälleen Koitolla, kuten vuosikymmeniä ovat lähteneet. Haetaan
palovakuutusrahoja ja neuvotellaan uuden sahan rakentamisesta. Wasili on
nyt todella sairas ja jää Pietariin. Ivan lähtee kotiin, mutta on
ehtinyt saada punatautitartunnan ja kuolee muutaman päivän perästä.
Wasili tulee hänen hautajaisiinsa, vaikka on perin huonovointinen.
Kaikki murheet yhdessä jouduttavat hänen vakavan sairautensa kulkua.
Poislähtö lähenee. Karjalainen merkkimies, liikenero ja hyvä ihminen
kuolee lähimpiensä ympäröimänä 23. pnä marraskuuta 1917 Pietarissa.
Kahdessa polvessa on Hosainan
karjalainen talonpoikaissuku luonut itselleen kunnioitetun sijan,
pystyessään viemään takapajuista, hyljeksittyä Salmin pitäjää läpi
vaikean murroskauden. Isä ja poika, Feodor ja Wasili Hosaina-Hosainoff
ovatkin suuren murroskauden miehiä, joista edellinen tarjoaa
jälkimmäiselle kaikki ne suuret mahdollisuudet, joita tämä joustavasti
käyttää nostaessaan Laatokan Karjalan syrjäistä koilliskulmaa
suomalaisen talous- ja kulttuurielämän piiriin. Wasili F. Hosainoffin
elämäntyö on suuren ihmisen työ.
Elna Pelkonen
|